کد خبر:27863
پ
منصوره اتحادیه ۴

گفت‌وگویی پیرامون خاطره‌نگاری زنان

منصوره اتحادیه، تاریخ‌نگار، سندپژوه و مدیر نشر تاریخ ایران در برنامه «گفت‌وگویی پیرامون خاطره‌نگاری زنان» در باشگاه اندیشه سخنرانی خواهد کرد.

میراث مکتوب- انجمن زنان پژوهشگر تاریخ در ادامه نشست‌های تاریخی خود با محوریت زنان برنامه «گفت‌وگویی پیرامون خاطره‌نگاری زنان» را برگزار می‌کند و دکتر منصوره اتحادیه، تاریخ‌نگار، سندپژوه و مدیر نشر تاریخ ایران در این نشست سخنرانی می‌کند.

برنامه «گفت‌وگویی پیرامون خاطره‌نگاری زنان» چهارشنبه ۱۰ اسفندماه ساعت ۱۵ در باشگاه اندیشه به نشانی خیابان انقلاب، خیابان وصال، کوچه نایبی، پلاک ۲۳ برگزار می‌شود.

خاطره‌نویسی زنان از دوره قاجار آغاز شده، این نگاه به این دلیل است که از زنان دوره قاجار به ویژه در خانواده‌های متمول بر جای مانده است. هر چند اصل نوشتن خاطره‌نویسی پدیده‌ای غربی است و همراه با سایر پدیده‌های غربی وارد ایران عصر قاجار شد. در این دوره خاطرات تاج‌السلطنه، دختر ناصرالدین شاه به نگارش درآمد، خاطراتی که اطلاعات باارزشی درباره دربار ناصری و روابط رجال و وضعیت زنان در آن به تصویر کشیده شده است.

پس از آن زنان دیگری به ثبت خاطرات خود همت گماردند و جزئیات بیشتری از جامعه زنان متمول قاجار ثبت شد که به مرور بعضی از این خاطرات به صورت کتاب درآمد و چاپ شد. اگرچه در این خاطرات بعضی ملاحظات ایرانی مانع از بیان بعضی از مسائل شده است به طوری که گوشه‌هایی از رفتارهای مردان و محدودیت‌های زنانی که چندین هوو داشتند، چندان بیان نشده است.

به مرور که مدارس دخترانه بیشتر شد و زنان امکان سواد یافتن پیدا کردند، نوشتن خاطرات در میان آنها افزایش یافت و طبقات دیگری از جامعه با نوشتن یادداشت‌هایی بعضی از دوره‌های زندگی خود را ثبت و در صندوق یا گوشه‌ای میان اسیر اسناد خانه پنهان کردند، بعضی از این یادداشت‌ها و خاطرات سال‌ها بعد از سوی نوادگان این زنان منتشر شد تا اطلاعات بیشتری از جامعه زنان در دوره قاجار انتشار یابد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612