کد خبر:36325
پ
1700458453-2

گشایش نمایشگاه «کارگاه بایسنغر»

نمایشگاه منتخب آثار هنری مرتبط با بایسنغر میرزای تیموری از روز سه‌شنبه 30 آبان تا روز پنج‌شنبه 30 آذر 1402 در کتابخانه و موزه ملی ملک برپاست.

میراث مکتوب- نمایشگاه «کارگاه بایسنغر» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت. این نمایشگاه منتخب آثار هنری مرتبط با بایسنغر میرزای تیموری را دربرمی‌گیرد. ابوالعلا سودآور و شیوا میهن درباره هنر تیموری و شمسه‌های معرفی‌شده جدید در آیین گشایش این نمایشگاه سخن راندند.

نمایشگاه «کارگاه بایسنغر» از روز سه‌شنبه 30 آبان تا روز پنج‌شنبه 30 آذر 1402 در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران میزبان دوستداران هنر درخشان این سرزمین در دوران تیموری خواهد بود. بازدیدکنندگان در این نمایشگاه به گونه مجازی به کارگاه پرآوازه بایسنغر میرزا، امیرزاده تیموری خواهند رفت؛ کارگاهی که شاهکارهای بزرگ هنر ایران در آن روزگار همچون قرآن بایسنغری و شاهنامه بایسنغری در آن‌جا آفریده شدند.

ایرانیان قوم مغول را به سنگدلی و خون‌ریزی می‌شناسند، چنان که در آغاز چنین بودند. نزدیک به 150 سال از گشایش ایران به دست مغولان و استیلای ایلخانان و اعقاب آن‌ها اما رفته‌رفته کارخانه فرهنگ‌سازی ایران بسیاری از امیران و امیرزادگان مغول را چنان ساخت که نه تنها دل در گرو ادب و هنر ایرانی نهادند، که، خود از حامیان و مروجان آن شدند. در تکرار تاریخ، با ظهور تیمور گورکان، موجی دیگر از کشورگشایی آغاز شد اما همه آن فتوحات تنها یک نسل بعد میراثی بود در دستان فرزندش شاهرخ که افزون بر خودش، همسر نیکوکار و ادب دوست و هنر پرورش گوهرشاد بیگم بنیپایه‌گذار بسیاری از آثار به ویژه در هرات و مشهد مقدس از جمله مسجد و رواق‌هایی در مجموعه حرم حضرت امام رضا (ع) در نیمه نخست سده نهم هجری بودند. در سایه این حمایت آنچه از هنر ایرانی اسلامی برجای بود، به بالندگی و تکامل روی نهاد و رنسانسی در هنر و معماری ایران فرهنگی روی داد و شاهکارهایی بی‌نظیر برای بشر به میراث باقی ماند.

مجموعه نشست‌های نمایشگاه بایسنغر

اولین نشست از این مجموعه نشست‌ها به سخنرانی ابوالعلا سودآور و دکتر شیوا میهن در افتتاحیه این نمایشگاه اختصاص داشت. نشست دوم در روز سه‌شنبه 7 آذر 1402 از ساعت 15 با سخنرانی مجید فداییان و نایب شیرازی و نشست سوم در روز 14 آذر 1402 از ساعت 15 با سخنرانی نوشاد رکنی و کیانوش معتقدی میزبان دوستداران فرهنگ و هنر خواهد بود.

این نشست‌ها در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» در کنار نمایشگاه «کارگاه بایسنغر» برگزار می‌شود.

کارگاه بایسنغر

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه ملک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612