کد خبر:10011
پ
gostaresh

گسترش تشیع در قفقاز در عصر صفویه

صفویه بیش از دویست سال بر منطقه قفقاز نفوذ و تأثیر داشتند. یکی از تأثیرات مهم ایشان در این منطقه گسترش و ترویج مذهب شیعه بود.

میراث مکتوب – صفویه بیش از دویست سال بر منطقه قفقاز نفوذ و تأثیر داشتند. یکی از تأثیرات مهم ایشان در این منطقه گسترش و ترویج مذهب شیعه بود.

در سال 907 ق صفویان در ایران به حکومت رسیدند. صفویان با قفقاز مخصوصا شیروان دشمنی دیرینه ای داشتند. در طول دوران حکومت صفویان حملات به قفقاز ادامه یافت. البته این کشورگشایی های صفویان با موانع گوناگون مواجه شد. از جمله دولت  قدرتمند عثمانی بر سر حاکمیت این مناطق، همیشه با صفویان در حال جنگ و ستیز بود. صفویان بیش از دویست سال بر این منطقه نفوذ و تأثیر داشتند. یکی از تأثیرات مهم وجود صفویان در این منطقه گسترش و ترویج مذهب حقّه اهل بیت (ع) بود. با این که قبلا نیز مذهب تشیع در این منطقه کمابیش وجود داشت، اما صفویان چون شیعه مذهب بودند، با حمایت خود باعث شدند این مذهب طرفداران بسیاری را در این منطقه پیدا کند.

فهرست مطالب:

بخش اول: جغرافیای تاریخی و پیشینه سیاسی – اجتماعی تشیع در قفقاز

بخش دوم: صفویان و گسترش تشیع در قفقاز(دوره تشکیل و تکوین دولت صفویه)

بخش سوم: دوره ثبات دولت صفویه (دوره شاه عباس اول)

بخش چهارم: زوال صفویان و اوضاع تشیع در قفقاز

مفتون حسین اف، گسترش تشیع در قفقاز در عصر صفویه، قم، مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، 224 صفحه، قطع: رقعی، شمارگان: 300، 1394.

منبع: کتابخانۀ تخصصی تاریخ ایران و اسلام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612