کد خبر:25945
پ
نادرشاه-یاغی-ایرانی-۱۹۵-۲

گزارش کمپانی هند شرقی هلند درباره نخستین سال‌های فرمانروایی نادرشاه افشار

کتاب «نادرشاه؛ یاغی ایرانی: گزارش کمپانی هند شرقی هلند درباره نخستین سال‌های فرمانروایی نادرشاه افشار» نوشتۀ کارل کوناد چاپ و منتشر شد.

میراث مکتوب- کتاب «نادرشاه؛ یاغی ایرانی: گزارش کمپانی هند شرقی هلند درباره نخستین سال‌های فرمانروایی نادرشاه افشار» نوشتۀ کارل کوناد با ترجمه ویلم فلور و داریوش مجلسی از سوی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری انتشارات سخن چاپ و منتشر شد.

این کتاب گزارشی است مختصر و پرفایده درباره سقوط صفویان و ظهور نادر که به دستور کارل کوناد، رئیس کمپانی هند شرقی هلند در ایران، همزمان با رخداد این وقایع خطیر به زبان هلندی نوشته شده است.

این گزارش که در آرشیو ملی هلند محفوظ است تا‌کنون به هیچ زبانی منتشر نشده و ترجمه فارسی آن نخستین چاپ این اثر است.

از وجوه اهمیت این نوشتار اطلاعاتی است که البته اغلب با لحن گزنده و انتقادی، درباره آغاز کار نادر و بعضی کوشش‌های او برای کسب قدرت و نیز دلایل هجوم وی به هند به دست می‌دهد.

دربرداشتن چند فقره از نامه‌های نادرشاه به پسرانش و بعضی صاحب‌منصبان بلندپایه که در تواریخ آن عهد دیده نمی‌شوند و یا فقط به مضمون کلی آنها اشاره شده بر ارزش این گزارش افزوده است.

نادرشاه؛ یاغی ایرانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612