کد خبر:19233
پ
DAAFD8B2D8A7D8B1D8B420D985DB8CD8B1D8A7D8AB2085D98084-1

گزارش میراث 85-84

شمارۀ جدید فصلنامۀ تخصصی اطلاع‌رسانی در حوزۀ نقد و تصحیح متون، نسخه‌شناسی و ایران‌شناسی با عنوان «گزارش میراث» منتشر شد.

میراث مکتوب- دوشمارۀ 85-84 فصلنامۀ تخصصی اطلاع‌رسانی در حوزۀ نقد و تصحیح متون، نسخه‌شناسی و ایران‌شناسی با عنوان «گزارش میراث» از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب روانۀ بازار نشر و مجلات تخصصی شد.

خوانندگان در این فصلنامه پس از مطالعۀ سرسخن با عنوان «اندر نگاهداشت جانب اهل وفا» به قلم سردبیر این مجله، مقالاتی را در پنج بخشِ «جستار»، «نقد و بررسی»، «پژوهش‌هایی در باب تحقیق»، «ایران در متون و منابع عثمانی» و «دربارۀ نوشته‌های پیشین» از نظر می‌گذرانند.

دست‌اندرکاران فصلنامۀ تخصصی «گزارش میراث» در بخش «جستار» دوازده مقاله را به چاپ رسانده‌اند. علی‌اشرف صادقی، زبان‌شناس مقاله‌ای با عنوان «تلفظ صامت‌های عربی «ض» و «ظ» در زبان فارسی» را برای این شماره از مجله نگاشته است. عماد‌الدین شیخ‌الحکمایی، سندپژوه  نیز مقالۀ «دربارۀ تاریخ تألیف نزهة المجالس جمال‌الدین خلیل شروانی و نمونۀ خط شمس‌الدین جوینی اوّل» را نوشته و در اختیار خوانندگان قرار داده است.

سیدعلی میرافضلی، رباعی‌پژوه، دیگر پژوهشگری است که کار تألیف مقالۀ «رباعیات خیام، بررسی دستنویس محمد قوام» را به انجام رسانده است. «نسخه‌ای تازه‌یافت از معدن الدرر در مجارستان» نوشتۀ عارف نوشاهی در کنار مقاله‌ای از محسن ذاکر‌الحسینی با نام «اشعار کافی ظفر در سفینۀ صائب» و مقالۀ «ابیاتی نویافته از آفرین‌نامۀ ابوشکور بلخی» به قلم سید محمدحسین حکیم، از دیگر مقالات مندرج در فصلنامۀ تخصصی «گزارش میراث» است. علی بوذری نیز در مقاله‌ای به بررسی «یادگار تصویری چاپ سنگی زیارت کربلای معلی» پرداخته و آن را برای مطالعه در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

«نقد و بررسی» دیگر بخش این فصلنامه است. در این بخش مجدالدّین کیوانی به معرفی، بررسی و نقد «مجلّۀ مولانا رومی (جلد نهم 2020 میلادی)» و «شعر تغزّلی فارسی در دوران کلاسیک، 800-1500: غزل، قصیده و رباعی» پرداخته است. علی صفری آق‌قلعه نیز «دستور ‌الملوک میرزا رفیعا با ملاحظاتی دربارۀ دو متن مشابه آن» را بررسی و تألیف کرده است. سید مرتضی موسوی، محسن شریفی صحی و هدیه رهبری نیز هر یک به ترتیب به بررسی «خلاصة ‌الاشعار و زبدة ‌الافکار»، «دیوان اشعار شهاب‌الدین عمعق بخارایی» و «کتاب ان‌لمتون در عرصۀ علم و سیاست» پرداخته‌اند.

ستایش دشتی در بخش «پژوهش‌هایی در باب تحقیق» پنجمین بخش مقاله «ریشه‌شناس چه می‌کند؟» را نگاشته و در اختیار خوانندگان قرار داده است. بیستمین بخش «ایران در متون عثمانی» را نیز نصرالله صالحی با پرداخت به آثار «پِچَوی ابراهیم افندی» نوشته است.

«دربارۀ نوشته‌های پیشین» بخش پایانی فصلنامۀ تخصصی «گزارش میراث» است. در این بخش اکبر نحوی چند نکته دربارۀ ابوعلی تیزانی (تیرانی) را نوشته و در ادامه سیداحمدرضا قائم مقامی نیز «ابوعلی تیزانی، صاحب کتاب المصادر» را بررسی کرده است. فرزام حقیقی و محسن شریفی صحی نیز به ترتیب «عبید یا عبید زاکانی، درنگی بر اشعار منسوب به عبید را در مجموعۀ لطایف و سفینۀ ظرایف» و «خودانتقادی، ذیلی بر مقالۀ پیشین نگارنده» را تهیه کرده‌اند.

هشتاد و چهار و هشتاد و پنجمین شماره از فصلنامۀ تخصصی «گزارش میراث» با صاحب‌امتیازی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب  و سردبیری و مدیرمسئولی اکبر ایرانی از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به بهای 25 هزار تومان منتشر شده است. مسعود راستی‌پور سرویراستار و معاون سردبیر در تدوین و ویراستاری مقالات کوشش قابل ستایشی انجام داده‌اند.

فهرست و لینک مقالات این شماره به تفکیک و با قابلیت دانلود متن کامل آن‌ها نیز در ادامه آمده است.

 

 

سرسخن

اندر نگاهداشت جانب اهل وفا

جستار

تلفظ صامت‌های عربی «ض» و «ظ» در زبان فارسی / علی‌اشرف صادقی

دربارۀ تاریخ تألیف نزهة المجالس جمال‌الدین خلیل شروانی و نمونۀ خط شمس‌الدین جوینی اوّل / عماد‌الدین شیخ‌الحکمایی

رباعیات خیام، بررسی دستنویس محمد قوام / سیدعلی میرافضلی

نسخه‌ای تازه‌یافت از معدن الدرر در مجارستان / عارف نوشاهی

اشعار کافی ظفر در سفینۀ صائب / محسن ذاکر‌الحسینی (پرند)

ابیاتی نویافته از آفرین‌نامۀ ابوشکور بلخی / سید محمدحسین حکیم

شهید بلخی، شاعر و فیلسوف هم عصرِ رازی / فرانسوا دُ بلوا؛ ترجمه: میرسالار رضوی

یادگار تصویری چاپ سنگی زیارت کربلای معلی / علی بوذری  

دگرگونی دو وزن دوری‌شده، بررسی تاریخی و تحلیل موسیقایی / بهراد بنائی

معرفی و تصحیح فرسنامه‌‌ای کهن / یاسین اسماعیلی

ترجمه‌ای کهن از قصیدۀ نونیۀ ابولفتح بستی / فاطمه شاملو

نقد و بررسی

مجلّۀ مولانا رومی (جلد نهم، 2020م) / مجدالدّین کیوانی

شعر تغزّلی فارسی در دوران کلاسیک، 800-1500: غزل، قصیده و رباعی / مجدالدّین کیوانی

دستور ‌الملوک میرزا رفیعا با ملاحظاتی دربارۀ دو متن مشابه آن / علی صفری آق‌قلعه

نگاهی به فرهنگنامۀ توصیفی پزشکی در شعر کهن فارسی / اکبر حیدریان

نگاهی به تصحیح خلاصة ‌الاشعار و زبدة ‌الافکار (بخش قزوین، گیلان و دارالمرز و نواحی آن) / سید مرتضی موسوی

نقد و بررسی دیوان اشعار شهاب‌الدین عمعق بخارایی / محسن شریفی صحی

مروری بر کتاب ان‌لمتون در عرصۀ علم و سیاست / هدیه رهبری

پژوهش‌هایی در باب تحقیق

ریشه‌شناس چه می‌کند؟ (5) / ستایش دشتی

ایران در متون عثمانی (20)

آثار پِچَوی ابراهیم افندی / نصرالله صالحی

دربارۀ نوشته‌های پیشین

چند نکته دربارۀ ابوعلی تیزانی (تیرانی) / اکبر نحوی

ابوعلی تیزانی، صاحب کتاب المصادر / سیداحمدرضا قائم مقامی

عبید یا عبید زاکانی، درنگی بر اشعار منسوب به عبید در مجموعۀ لطایف و سفینۀ ظرایف / فرزام حقیقی

خودانتقادی، ذیلی بر مقالۀ پیشین نگارنده / محسن شریفی صحی

مریم مرادخانی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612