کد خبر:2633
پ
۲

گزارش دکتر ایرانی از فعالیت‌های مرکز پژوهشی میراث مکتوب در سال جاری

مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در نشست دوستانه دوشنبه پایانی اسفند‎ بیان کرد: ما به هر حال این جلسات را به منظور تجدید دیدار با دوستان قرار دادیم برای اینکه دوستان همدیگر را ببینند و این ناهار (آبگوشت) حفظ یک سنت ایرانی است.

میراث مکتوب- به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در نشست دوستانه دوشنبه پایانی اسفند‎ بیان کرد: ما به هر حال این جلسات را به منظور تجدید دیدار با دوستان قرار دادیم برای اینکه دوستان همدیگر را ببینند و این ناهار (آبگوشت) حفظ یک سنت ایرانی است.
دکتر ایرانی با اشاره به دستاوردهای نشست دوشنبه های پایانی هرماه تصریح کرد: برگزاری این نشست ها و مسائلی که مطرح شد کمک کرد که در برنامۀ برخی کارهایمان تجدید نظر کنیم و کارها را از آن رکودی – که به دلیل مسائل اقتصادی با آن مواجه شده بودیم – خارج کنیم. در حقیقت روش و دیدگاه خود را عوض کردیم و هم اکنون کارها به سرعت انجام می شود و تا جایی که پنج عنوان کتاب ما در حال حاضر زیر چاپ است و روز چهارشنبه دومین سالگرد استاد افشار را با حضور شش سخنران برگزار کردیم.
وی با اظهار تأسف از درگذشت استاد حسن لاهوتی در هفتۀ گذشته افزود: استاد لاهوتی با مرکز پژوهشی مکتوب همکاری بسیار خوبی داشتند و چکیده مقالات آینه میراث را به انگلیسی ترجمه می کردند.
مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب با اشاره به فعالیت های این مرکز در سال جاری توضیح داد: در سال جاری دوازده عنوان کتاب را منتشر کرده ایم و ۵ جلد نیز زیر چاپ است. به برکت این جلسات چاپ را از حالت افست خارج کرده ایم و به صورت چاپ دیجیتال و محدود درآورده ایم و آثار به تعداد محدود و به هر مقدار که نیاز باشد، به چاپ می رسد.
به گفتۀ دکتر ایرانی، یازده عنوان از آثار مرکز در سال جاری برگزیده و شایسته تقدیر کتاب سال و کتاب فصل و جشنواره های دیگر شده اند. کتاب دیوان منجیک در دو جایزۀ کتاب فصل و جشنواره شعر فجر برگزیده، و کتاب محک خسروی در جشنواره پروین اعتصامی به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.
وی از کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره اثر عارف نوشاهی، استاد بشر، اخبار ولاه خراسان و کتاب کاغذ استاد افشار به عنوان دیگر آثار برگزیده کتاب فصل و کتاب سال در سال جاری نام برد.
دکتر ایرانی ادامه داد: از لحاظ مجلات هم توفیق داشتیم و مجلۀ میراث علمی اسلام و ایران را چاپ کردیم که در واقع به حوزۀ تاریخ تمدن می پردازد و اخیراً ضمیمه گزارش میراث ویژه نقد را پس از ویژه نامه کتابسازی منتشر کرده ایم. در این مجله ۲۴ مقاله نقد متون منتشر شده است که به صورت فنی و علمی کتاب ها در آن معرفی و نقد شده است. سایت ما از ۲۵۰ بازدید در چند ماه قبل به ۸۵۰ بازدید رسیده و در طول هشت ماه اخیر ۵۰۰ خبر تولیدی، ۳۰ مصاحبه و ۳۰ یادداشت در سایت قرار داده شده است.
وی با اشاره به تولید نرم افزار کتابخانه جامع میراث مکتوب بیان کرد: یکی از کارهایی که امسال انجام شد قرارداد با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در قم بود که کل کتاب های میراث مکتوب به عنوان کتابخانۀ جامع میراث مکتوب قابل جستجو در یک نرم افزار ارائه شود و اگر کسی کتاب را به صورت کاغذی بخواهد آن را به صورت دیجیتالی چاپ می کنیم و در اختیار او قرار می دهیم.دکتر فتح الله مجتبایی، دکتر حسین معصومی همدانی، استاد محمد روشن، دکتر محمدعلی کاظم بیکی، دکتر احمد بادکوبه هزاوه،حجت الاسلام محمد نقدی، دکتر ابراهیم ذاکر، ناصر گلباز، بهروز ایمانی، احسان الله شکرالهی، سید عبدالرضا موسوی طبری، دکتر محمود امیدسالار، دکتر بهرام گرامی، دکتر مجدالدین کیوانی، دکتر توفیق سبحانی، دکتر غلامرضا جمشیدنژاد اول، دکتر مصطفی ذاکری، جمشید کیانفر، و … از مهمانان این نشست صمیمانه بودند.نظر کاربر: جالب بود./ علی کاوسی رحیم
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ – ۱۵:۰۵

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612