کد خبر:6574
پ
badakhshani

گزارشی از آیین رونمایی دیوان قائمیات در تاجیکستان

میراث مکتوب – مراسم رونمائی کتاب قائمیات که روز شنبه چهارم اوریل 2015 در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

میراث مکتوب – مراسم رونمائی کتاب قائمیات که روز شنبه چهارم اوریل 2015 در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.در آغاز این همایش پرفسور رمضان نظری یف، مسئول هماهنگی برنامه های مؤسسه مطالعات اسماعیلی در شهر دوشنبه ضمن معرفی دکتر جلال بدخشانی، مصحح دیوان قائمیات به حضار خوش آمد گفت.

سپس آقای دکتر ورقه آخوند نیازف پیرامون اهمیت دیوان قائمیات و جایگاه بلند آن در ادبیات فارسی و شعر اسماعیلی سخن گفت و سهم ارزشمند استاد شفیعی کدکنی را در معرفی دیوان بیان کرد و برای قبول زحمت و نوشتن مقدمۀ عالمانه تشکر نمود.

وی همچنین ضمن قدردانی از مرکز پژوهشی میراث مکتوب گفت: سهم ارزشمند مرکز پژوهشی میراث مکتوب در ارائه و چاپ بی نقص دیوان از نظر دور نمانده و ضرورت برگردان آن به الفبای سرلیک گامی پر ارزش محسوب می شود.

سخنران بعدی این همایش استاد مظفر جاروب اف، مدیریت ساختمان مرکز اسماعیلی دوشنبه ضمن  اعلام آمادگی مرکز برای برگزاری مجالس علمی و ادبی، از اینکه دیوان قائمیات در این مرکز رونمائی میشود اظهار خرسندی نمود و با اشاره به رونمائی سفرنامه ناصرخسرو به خط سرلیک در ماه گذشته، آمادگی خود را برای رونمائی کتاب های دیگر در مرکز اسماعیلی دوشنبه اعلام کرد.

دکتر جلال بدخشانی، مصحح دیوان با اشاره به چگونگی کشف دیوان بعد از قرون متمادی و مشکلاتی را که در مسیر تصحیح با آن روبرو بوده اند به اطلاع حضار رسانده و برای آشنائی بهتر با محتوای دیوان سیر تکاملی دعوت اسماعیلی را از ابتدا تا زمان نظم دیوان مورد بررسی قرار داده و ضمن اظهار امتنان از استاد شفیعی کدکنی و مرکز نشر میراث مکتوب که در واقع بزرگترین سهم را در نشر و ویرایش دیوان داشته است از پرفسور عطا میرخواجه که زحمت برگردان دیوان به خط سرلیک بر عهده ایشان بوده است دعوت نمود که حضار را در جریان کار خود قرار دهند.

استاد میرخواجه در این همایش با اشاره به مشکلات برگردان از یک الفبا به الفبای دیگر و اینکه بسیاری از اصطلاحات موجود در دیوان در زبان رایج مردم تاجیکستان این روزها کاربرد و معروفیت ندارد مسائلی را که با آن روبرو بوده و افرادی را که در این زمینه به ایشان کمک نموده بودند معرفی و اظهار امید واری کردند که تبادل نظر بیشتر بین دانشمندان ایرانی، تاجیکستانی افغانستانی راهگشای خوبی برای آشنائی با اصطلاحات و کاربرد آنها به ارمغان بیاورد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612