کد خبر:2833
پ
zabanshenasi2

کوشش ایرانیان در زبان‌شناسی

کتاب زبان‌شناسی ایرانی تألیف فریده حق‌بین از سوی نشر مرکز منتشر شد

میراث مکتوب – کتاب زبان‌شناسی ایرانی تألیف فریده حق‌بین از سوی نشر مرکز منتشر شد.

مولف در این اثر تلاش‌ ایرانی‌ها در حوزۀ زبان‌شناسی روایت کرده است. کتاب زبان‌شناسی ایرانی با عنوان فرعی نگاهی تاریخی از دورۀ باستان تا قرن دهم هجری قمری، به بیان کوشش‌ها و دستاوردهای ایرانیان در رشتۀ زبان‌شناسی می‌پردازد. این کتاب از یک سو موضوع مدار و از سوی دیگر شخصیت مدار و پیشگام مدار است و از لحاظ زمانی تا قرون دهم هجری و از لحاظ مکانی حوزۀ مرزهای جغرافیایی کمابیش قدیم و جدید ایران را در برمی‌گیرد.

فریده حق بین در مقدمۀ این کتاب می ‌گوید: «از آن ‌رو که از لحاظ زمانی تا قرن دهم هجری و از لحاظ مکانی حوزۀ مرزهای جغرافیایی کمابیش قدیم و جدید ایران را دربر می‌گیرد٬ می‌ تواند موقعیت‌مدار نیز باشد. سه مؤلفه در تدوین این کتاب در نظر گرفته شده که در نام آن نیز منعکس است. این سه مؤلفه عبارتند از: تاریخ و مسائل پیرامون آن از جمله تاریخ و انواع آن، تاریخ ‌نگاری و انواع آن٬ فلسفۀ تاریخ و روش‌های تاریخ‌نگاری، زبان و علم مطالعۀ زبان و انواع روش‌ها و نگرش‌ها در بررسی تاریخ علم و تاریخ زبان‌شناسی.»

این کتاب در قالب یک مقدمه، سه بخش و ۱۱ فصل نوشته شده و عناوین بخش‌ها عبارتند از زبان و مطالعات زبانی در عصر باستان، ظهور اسلام و تعامل ایرانیان و مسلمانان و زبان شناسی ایران پس از ظهور اسلام.

بخش اول این کتاب به زبان و مطالعات زبانی در عصر باستان اختصاص دارد و بخش دوم اشاره به برهه‌ای از تاریخ دارد که ایران از درون، درگیر چالش‌های بزرگ سیاسی و پس از آن سلطۀ اعراب مسلمان بر ایران است. بخش سوم هم دربردارندۀ عصری درخشان در تاریخ علم اسلامی است که بخش اعظم تلاش‌های علمی این عصر به دست دانشمندان ایرانی صورت گرفته است.

کتاب زبان‌شناسی ایرانی (نگاهی تاریخی از دورۀ باستان تا قرن دهم هجری قمری) تألیف فریده حق‌بین به بهای ۱۴۵۰۰۰ ریال از سوی نشر مرکز منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612