کد خبر:20973
پ
Hafezabro-1-1

کهن‌ترین نسخۀ «جامع التواریخ» و «مجمع التواریخ»

کهن‌ترین نسخۀ «جامع التواریخ» نوشتۀ رشیدالدین فضل‌الله همدانی و «مجمع التواریخ» تألیف حافظ ابرو به زبان فارسی، توسط مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

میراث مکتوب- کهن‌ترین نسخۀ «جامع التواریخ» نوشتۀ رشیدالدین فضل‌الله همدانی و «مجمع التواریخ» تألیف حافظ ابرو به زبان فارسی، توسط مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

این نسخه به شماره «خزینۀ 1653» در کتابخانۀ توپکاپی استانبول نگهداری می‌شود و کهن­‌ترین نسخۀ به جا مانده از جامع التواریخ رشیدالدین به زبان فارسی است که در ربع رشیدی و تحت حمایت خود مؤلف در سال 714 هـ استنساخ شده است.

یک قرن بعد، این کتاب که بخش‌­هایی از آن مفقود شده بوده به مالکیت شاهرخ پادشاه تیموری در می­‌آید. شاهرخ مورخ نامدار دربار خویش حافظ ابرو را مأمور تکمیل و نوسازی آن می‌­کند. حافظ ابرو تغییراتی در نسخه انجام داده که مهم‌ترین آنها جایگزینی بخش تاریخ ماقبل اسلام آن با جلد اول مجمع ­التواریخ خود است.

این اثر بسیار مهم قدیمی‌­ترین نسخه از جلد اول مجمع­ التواریخ حافظ ابرو می‌­باشد که به دستخط خود مؤلف در سال 829 هـ نگاشته شده است.

این نسخه دارای 435 برگ، 143 صفحه مصوّر و شش صفحه مذهّب است که به همراه مقدمه‌ای تحقیقی به قلم دکتر محمدرضا غیاثیان، از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در قطع رحلی چاپ و انتشار یافته است.

این اثر حدود یکصد نگاره دارد که چاپ رنگی آن ارزش هنری این اثر را بیشتر نشان داده است. این اثر در چهار جلد (سه مجلد) با کاغذ تحریر و جلد سلفون، عرضه می‌شود.

لازم به ذکر است که چاپ این اثر بر اساس سفارش است و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شمارۀ 66490612 (داخلی 105و 117) یا رایانامۀforooshemiras@gmail.com  با واحد توزیع و فروش (آقایان مجید یکتا و رسول اسلامی) تماس گرفته و این اثر نفیس را سفارش دهند.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612