کد خبر:24059
پ
1656708_0

کنگره شعر و ادب فارسی و پاسداشت مقام استاد شهریار برگزار شد

میراث مکتوب- ششمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی و پاسداشت مقام استاد شهریار صبح روز یکشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ با حضور و سخنرانی محمود شالویی دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان و ادب فارسی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، علی موسوی گرمارودی شاعر […]

میراث مکتوب- ششمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی و پاسداشت مقام استاد شهریار صبح روز یکشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ با حضور و سخنرانی محمود شالویی دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان و ادب فارسی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، علی موسوی گرمارودی شاعر و استاد برجسته زبان و ادب فارسی، افشین علا شاعر و پژوهشگر ادبی، جواد وند نوروز رئیس بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا استاد شهریار، غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و جمعی از شاعران و استادان برجسته زبان و ادب فارسی در سالن همایش های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این نشست ضمن گرامیداشت روز زبان و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار گفت: سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار» شاعر و عارف کم نظیر معاصر ما، شخصیتی است که نمی توان درباره شاعران معاصر و قهرمانان و پهلوانان این دوره از شعر و ادب فارسی سخن گفت اما از او تجلیل و اجلال نکرد.

او تصریح کرد: کیست که شیفته و شیدای غزل های فارسی و ترکی استاد شهریار نباشد؛این شاعرِ فقید در هردو عرصه پیشگام و پیش قراول بود و موفق شد به بلندترین قله های این عرصه صعود کند.

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان و ادب فارسی در ادامه گفت: استاد شهریار ضمن نائل شدن به درجات رفیع عرفانی، توفیق یافت که در دوره معاصر، عرفان را با شعر پیوند بزند.

شالویی در پایان سخنان خود تأکید کرد: مرحوم شهریار برای ما چنان اهمیتی دارد که روز شعر و ادبیات فارسی مقارن با روز پاسداشت اوست. امیدوارم شرایطی فراهم شود که هرچه بیشتر در جهت اعتلا و رشد و بالندگی زبان و ادبیات فارسی بکوشیم، زیرا زبان و ادب فارسی همانند رود زلالی است که جویندگان و علاقه مندان عرصه فرهنگ و ادب در سراسر جهان می‌توانند از آن بنوشند و سیراب شوند.

شعر «شهریار» زبانی روشن دارد

غلامعلی حدادعادل هم طی سخنانی در این مراسم گفت: «شهریار» نزد همه ایرانیان به خصوص مردم آذربایجان فردی محترم، نجیب، مهربان، دوست‌داشتنی است. او زندگی ساده و به دور از آلودگی‌های دنیوی داشت، حتی عشق ناتمامش در دوران جوانی هم مقدمه‌ای برای عشق متعالی و ماندگار در وجود او شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تأکید کرد: شهریار، مردی مسلمان، دیندار، مومن و عارف بود و در عین اینکه شاعر بود، عالم، زبان‌دان و کتابخوان نیز بود و شخصیتی ایران دوست داشت.

او تصریح کرد: شعر شهریار زبانی روشن دارد و همه آن را می‌فهمند. خواص پسند است و عامه فهم. وقتی شعر شهریار خوانده می‌شود نیاز به آن نیست که آن را برای مردم معنا کنیم چون از دل برخاسته و بر دل می‌نشیند. از اینرو پیچیدگی در زبان شهریار وجود ندارد.

ذکر یک خاطره از تشییع پیکر شهریار

علی موسوی گرمارودی نیز در این مراسم ضمن قرائت شعری درباره استاد شهریار به نقل خاطره‌ای درباره او پرداخت و گفت: در مراسم تشییع جنازه شهریار زمانی که پیکر او از هواپیما پایین آوردند، گردان تشریفات به سرکردگی یک سرهنگ نظامی جلوی پیکر او ایستادند و من خاطرم هست که رئیس گردان با شمشیر کشیده جلوی پیکر او ایستاد و در حالی که اشک می‌ریخت گفت: شهریار سخن از صف تشییع کنندگان سان ببینید.

لزوم اعطای جایزه ادبی «شهریار» به پژوهشگران زبان و ادب فارسی

جواد وندنوروز نیز در این رویداد فرهنگی گفت: «شهریار نزد آحاد جامعه،جایگاه ارزشمندی دارد و محبوبیت خاص او نشان دهنده این جایگاه است. امیدوارم با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی شاهد افزایش بیشتر جلسات و همایش‌ها در پاسداشت او باشیم.

رئیس بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا استاد شهریار تأکید کرد: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست می‌کنم که نشان عالی زبان و ادبیات فارسی را به فعالان برجسته این حوزه تقدیم کند و همچنین همکاری لازم برای تصویب جایزه ادبی شهریار به عمل آید و ما به زودی شاهد برگزاری این جایزه در سطح کشوری باشیم.

ضرورت اقدام بیشتر در پاسداشت زبان فارسی

غلامرضا منتظری نیز در این برنامه با بیان اینکه فرهنگ می‌تواند انسان را به شوربختی سوق دهد اگر سرچشمه‌اش آلوده باشد، گفت: فرهنگ هویت بخش است و اگرچه تعریف مشخص و واحدی درباره آن وجود ندارد و نظریه پردازان این حوزه درباره تعریف آن متفق القول نیستند اما جلوه‌هایی از فرهنگ را می‌توان در هنر، ادبیات، فلسفه، کلام، آداب و رسوم دید.

او با اشاره به اینکه زبان فارسی، زبان دوم جامعه اسلامی و زبان نخست فرهنگ و تمدن ایرانی است عنوان کرد: اینکه شماری از ایرانیان گوهری از تلاش‌های خود را به ترجمه، تصحیح و تحریر آثار ادبیات اختصاص دادند نشان‌دهنده اهمیت این زبان است و به نظر می‌رسد برای پاسداشت آن نیازمند اقدامات بیشتری بیش از برگزاری همایش‌ها و جلسات هستیم.

در بخش‌های دیگر این برنامه شاعرانی چون، افشین علا، مرتضی امیری اسفندقه، عبدالجبار کاکایی، سیدمحسن حسینی و … به شعر خوانی پرداختند.

همچنین در این آئین ملی، نشان عالی زبان و ادبیات فارسی به استاد شهبازی اهدا شد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612