کد خبر:13620
پ
D8ADD8B3D98620D8A7D986D8B5D8A7D8B1DB8C_0

کم‌توجهی به منابع فارسی در تحقيقات اسلام‌شناسی در غرب

ما در زمینۀ معرفی تحقيقات فارسی در حوزۀ مطالعات اسلامی و به ويژه شيعی به زبان‌های ديگر کوتاهی کرده‌ايم.

میراث مکتوب- دکتر حسن انصاری در یادداشت کوتاهی بر توجه به منابع فارسی در تحقيقات اسلام‌شناسی که در غرب انجام می‌شود، تأکید کرد. متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

من مکرر نوشته‌ام و بر اين امر تأکيد کرده‌ام که نوشته‌های فارسی دست کم در حوزه‌ای که من می‌شناسم يعنی حوزۀ مطالعات اسلامی و به ويژه شيعی اگر از نمونه‌‎های موجود غربی آن در موارد زيادی بهتر نباشد کمتر نيست و امروزه در هيچ تحقيقی در اين زمينه‌ها هيچ پژوهشگری در غرب و شرق نمی‌تواند خود را از مراجعه به اين تحقيقات بی‌نياز ببيند.

گاهی متأسفانه مشاهده می‌شود با وجود تحقيقاتی خوب به زبان‌های فارسی و يا عربی در يک موضوع نويسنده در نوشته‌اش می‌گويد در اين زمينه تحقيقی وجود ندارد و يا برای نشان دادن سابقۀ تحقيقات تنها به سابقۀ تحقيقات در زبان‌های اروپایی اشاره می شود. اين در حالی است که بايد در بررسی سابقۀ تحقيقات در بسياری از موضوعات مرتبط با اسلام‌شناسی و به ويژه شيعه‌شناسی سابقۀ تحقيقات به زبان‌های فارسی و عربی هم مورد توجه قرار گيرد.

به نظرم به نويسندگان غربی نمی‌توان ايراد گرفت. ما خود در معرفی تحقيقات فارسی به زبان‌های ديگر کوتاهی کرده‌ايم. من بسياری را می‌شناسم که حتی از اهميت نوشته‌های علامه قزوينی در تحقيقات تاريخی و ادبی و تراجم‌نگاری چندان اطلاعی ندارند.

انتشار فصلنامه‌ای که بهترين‌ها را در زبان فارسی در اين موضوعات به زبان انگليسی ترجمه کند بايد مورد توجه قرار گيرد. اين خود به تدريج موجب معرفی نوشته‌های فارسی‌زبان به مخاطبان خارجی می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612