کد خبر:9854
پ
index_6

کمال‌نامه، نامه‌ی کمال خواجو

ششمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی خواجوی‌ کرمانی با عنوان «کمال‌نامه، نامه‌ی کمال خواجو» چهارشنبه 13 بهمن در شهر کتاب برگزار می شود.

میراث مکتوب – خواجوی‌ کرمانی، این شاعر آسمانی کویر، در زمان نظم کمال‌نامه، فرهیخته‌ای است دنیادیده و از کوره‌ی حوادث بیرون آمده که علی‌رغم بیماری و ناتوانی ناشی از کهولت، همچنان مشتاق پویش و کوشش است. وی در کمال‌نامه حضوری متفاوت با سایر آثارش دارد. خواجو در کمال‌نامه، خود قهرمان داستان است.

ضمیر سوم شخص را که کاربردی روایی دارد رها می‌کند و با ضمیر اول شخص به صحنه‌ی داستان می‌آید. در کمال‌نامه، خواجو از قدم نهادن در راه کمال و سلوک مداوم در آن سخن می‌گوید با بیانی فاخر و در عین حال استعاری و رمزی در گفت‌وگویی نمادین و بسیار زیبا با عناصر چهارگانه‌ی خاک، باد، آب و آتش. کمال‌نامه را نامه‌ی کمال شاعر می‌دانند.

ششمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی خواجوی‌کرمانی در روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ساعت ۱۶:۳۰ به «کمال‌نامه، نامه‌ی کمال خواجو» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر فاطمه کهن (خواجوشناس و استاد ادبیات فارسی دانشگاه علوم پزشکی کرمان) در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612