کد خبر:4573
پ
katibe-m-1

کتیبه‌های مسجد گوهرشاد

کتیبه در معماری و هنر اسلامی اهمیتی ویژه دارد

میراث مکتوب – ‌کتیبه در معماری و هنر اسلامی اهمیتی ویژه دارد. زیرا از سویی حاوی آگاهی‌هایی مهم دربارهٔ تاریخ معماری است و از سوی دیگر یکی از گونه‌های مهم تزیین در بناست ‌که بستری مناسب برای هنرنمایی صنعت گران بوده است. همچنین از آنجا ‌که اغلب، خوشنویسان در ‌کتابت ‌کتیبه‌ها دست داشته‌اند ‌کتیبه از نظر تاریخ خوشنویسی نیز بااهمیت است.

اما تا کنون بیشتر، متن کتیبه‌ها توجه محققان هنر و معماری اسلامی را جلب کرده است و کمتر پیش آمده ویژگیهای صوری، کیفیت خط و اجرای کتیبه‌ها به صورتی روشمند ارزیابی شود.

کتاب «کتیبه‌های مسجد گوهرشاد» جلد نخست از مجموعه کتاب‌‌های کتیبه‌های آستان قدس رضوی و جلد دوم از شاهکاری هنری در آستان قدس رضوی است و موضوع اصلی آن بررسی روشمند صورت کتیبه‌ها از وجوه مختلف است.

نویسنده کوشیده است کتیبه‌ها را از نظر متن، ترکیب خط، و چگونگی ارتباط با بنا طبقه‌بندی و نام گذاری و بر اساس مبانی سنتی خوشنویسی و کتیبه‌نگاری که از متون کهن استخراج یافته معیارهایی برای ارزیابی کیفیت خط کتیبه‌ها تعیین کند.

از آنجا که بیشتر کتیبه‌های مسجد گوهرشاد به خط ثلث است تمرکز اصلی تحقیق در این مجلد بر کتیبه‌نگاری ثلث است و به لطف حق در تحقیقات آتی کتیبه‌های نستعلیق نیز از این منظر بررسی خواهد شد.

در این اثر فاخر علاوه بره متن، صورت کتیبه‌ها از وجوه مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

مهدی صحراگرد نویسنده کتاب «کتیبه‌های مسجد گوهرشاد» کتیبه‌ها را از نظر متن، ترکیب خط و قالب کلی طبقه‌بندی و نام‌گذاری کرده است. افزون بر این برای استفاده محققان و علاقه مندان ‌کتاب شامل تصاویری از نماهای ‌کلی و اجزای معماری و همه ‌کتیبه‌های مسجد گوهرشاد است.

کتاب کتیبه‌های مسجد گوهرشاد نوشته مهدی صحراگرد از سوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، در ۲۱۰ صفحه منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612