کد خبر:2350
پ
Taheri.m

کتاب «زینه الارشاد»، حواشی ارزشمند مرحوم سیدعلی آقا قاضی بر کتاب «ارشاد» شیخ مفید

مسؤل نشر آثار کنگره بزرگداشت فقیه متأله حضرت آیت الله سیدعلی آقا قاضی (ره) از انتشار هفت جلد کتاب، دو نشریه تخصصی و یک یادنامه همزمان با برگزاری این همایش در تبریز خبر داد.

میراث مکتوب- مسؤل نشر آثار کنگره بزرگداشت فقیه متأله حضرت آیت الله سیدعلی آقا قاضی (ره) از انتشار هفت جلد کتاب، دو نشریه تخصصی و یک یادنامه همزمان با برگزاری این همایش در تبریز خبر داد.
محمد طاهری خسروشاهی اظهار داشت: کتاب «زینه الارشاد» در برگیرنده «حواشی ارزشمند مرحوم سید علی آقا قاضی» بر کتاب «ارشاد» شیخ مفید به عنوان نخستین خروجی مکتوب کنگره این عارف الهی است که به اهتمام حجت الاسلام علی صدرایی خویی از نسخه پژوهان و فهرست نگاران برجسته کشور در ۳۶۸ صفحه تدوین و گردآوری شده است.
«کوه توحید» نیز عنوان کتابی در ۳۵۰ صفحه به قلم دکتر هادی هاشمیان است که مؤلف در این کتاب، سیر زندگی، اندیشه و آثار سیدالعارفین سیدعلی آقا قاضی تبریزی را بررسی کرده و پایان کتاب را به درج تصاویر ارزشمند از دوستان، شاگردان و اقران آقای قاضی زینت بخشیده است. هاشمیان سال ها پیش کتاب «دریای عرفان» را نیز به عنوان «نخستین کتاب فارسی در شرح احوال مرحوم قاضی» منتشر کرده بود.
یکی از آثار مهم در میان منشورات کنگره، انتشار بخشی از نامه¬های مرحوم سیدعلی آقا قاضی به عموزاده خویش آیت الله سیدمحمد باقر قاضی ـ پدر شهید قاضی ـ است که از حیث تاریخی نکات بسیار قابل توجهی از مطاوی این نامه ها به دست می آید.
دیدگاه ویژه یکی از عرفای برجسته معاصر درباره انقلاب مشروطه، بلوای نان در آذربایجان عصر قاجار، روحیه مردم داری و اندیشه های اجتماعی این عارف از جمله مسایلی است که در لابلای این نامه ها که به همت حجت الاسلام دکتر محمود لطیفی تدوین شده، به چشم می خورد.
مسؤل نشر آثار کنگره آیت الله قاضی، در ادامه با اشاره به دو اثر مکتوب دیگر کنگره بیان کرد ستاد اجرایی همایش سیدعلی آقا قاضی در اقدامی قابل توجه و کم نظیر همزمان با روز برگزاری مراسم، مجموعه مقالات پذیرفته شده را که شامل ۵۶ مقاله در ۱۲۰۰ صفحه (دو مجلد) می باشد، منتشر نموده است.
کتاب «آسمان توحید و معرفت» نیز یکی دیگر از آثار چاپ شده به مناسبت برگزاری این کنگره است که در برگیرنده دیدگاه های حجت الاسلام محمد باقر تحریری از علمای صاحب نظر حوزه و دانشگاه پیرامون «شهود توحیدی و مراتب آن در قرآن و مکتب اهل بیت» می باشد.
محمد طاهری خسروشاهی در ادامه گفت: «انوار هدایت» در بردارنده مجموعه احادیث اخلاقی از ائمه معصومین (ع) می باشد که دکتر احمد غروی از اساتید گروه فلسفه دانشگاه تبریز به عنوان هفتیمن اثر از سلسله منشورات کنگره آقای قاضی آن را تدوین و تبیین نموده است.
انتشار دو نشریه تخصصی همزمان با برگزاری کنگره به عنوان «نامه کنگره بزرگداشت فقیه متأله آیت الله سیدعلی آقا قاضی» در قالب خبرنامه از دیگر منشورات این کنگره است که شماره اول این نشریه تخصصی در تیر ماه و شماره دوم آن در مهر ماه سال جاری در شمارگان سه هزار نسخه منتشر و به مراکز علمی (حوزه و دانشگاه) و شخصیت های فرهنگی ارسال گردیده است.
این دو نشریه حاوی مصاحبه ها و شرح دیدارهای ستاد با بزرگان حوزه و دانشگاه و در برگیرنده چند مقاله تخصصی پیرامون شخصیت و آثار مرحوم سیدعلی آقا قاضی است.
دبیرخانه کنگره در اقدامی ماندگار و قابل توجه «یادنامه کنگره بزرگداشت آیت الله سیدعلی آقا قاضی» را تحت عنوان «سید العارفین» که شامل حواشی برگزاری مراسم در طول فعالیت یک سال اخیر دبیرخانه و انعکاس دهنده تلاش ها و گزارش های تصویری است، جهت اطلاع عموم علاقه مندان منتشر کرده است. البته این یادنامه که حالت کشکول دارد، اطلاعات ذیقیمتی از شجره نامه، تبار، تصاویر استادان و شاگردان آیت الله قاضی در اختیار مطالعه کنندگان قرار می دهد.
طاهری خسروشاهی در پایان با بیان اینکه منشورات کنگره سیدعلی آقا قاضی از منابع ارزشمند علمی و تاریخی به شمار می¬روند، افزود: مرکزیت ستاد اجرایی این کنگره، بنیاد نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز است و تمامی این منشورات، نتیجه همّت مؤلّفان و کارکنان شریف این بنیاد و مساعی انتشارات نور ولایت است.
کنگره بزرگداشت آیت الله حاج سیدعلی آقا قاضی (قدس سره)، روزهای دوشنبه و سه شنبه ۱۵ و ۱۶ آبان ۱۳۹۱ در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می شود.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612