کد خبر:13097
پ
IMG_0001-m

کتاب «روزنامۀ عاشورا» منتشر شد

ترجمۀ کتاب «یوم الطّف»، تألیف شیخ هادی نجفی، به قلم جویا جهانبخش، با عنوان «روزنامۀ عاشورا»، منتشر شد.

میراث مکتوب- ترجمۀ کتاب «یوم الطّف»، تألیف آیت‌الله شیخ هادی نجفی، به قلم جویا جهانبخش، با عنوان «روزنامۀ عاشورا»، منتشر شد.

یوم الطّف از مقاتل شیعی معاصر است که بر گزارش مبسوط و به قدر میسور دقیق رخدادهای روز عاشورا، بر بنیاد منابع و مآخذ تاریخی و روایی و ادبی گوناگون و عمدتاً بسیار کهن، اشتمال دارد.

نویسندۀ کتاب، بر اساس منابع و مقاتل مختلف معتبر، گزارش‌های گوناگون در خصوص شهادت هر یک از شهیدان کربلا را به ترتیب تاریخی کنار هم نهاده و اغلب به مقایسه و جرح و تعدیل آن‌ها نیز پرداخته و خواننده را در میان انبوه اخبار سرگردان نکرده است. در واقع در این کتاب کوششی بسزا رفته است تا در کنار گردآوری نقل‌ها به نقد و عیارسنجی آنها نیز عنایت شود و بدین جهت، حاصل کار گزارشی محققانه از وقایع روز عاشوراست که برای خوانندگان عالم و عامی که به دنبال مقتلی در مجموع معتبر هستند، سودمند می‌افتد.

بیشتر مطالب یوم الطّف از مقتل‌ها، تاریخ‌نامه‌ها و حدیث‌نامه‌های کهن که غالب آن‌ها از هفتصد تا هزار سال عمر دارد، نقل شده است.

استاد محمد اسفندیاری، کتابشناس، در ویراست نخست اثری که با عنوان کتابشناسی امام حسین(ع) به چاپ رسانده، یوم الطّف را در شمار صد کتاب مهم دربارۀ امام حسین(ع)، به عربی و فارسی، دانسته است.

مترجم از آن جهت یوم الطّف را روزنامۀ عاشورا نام نهاده که گذشتگان دفتر یادداشت‌ها و گزارش‌های روزانه را و هر دفتری را که رخدادهای روز در آن ثبت می‌‍شد، «روزنامه» می‌نامیدند.

خواست مؤلف و مترجم این بوده است که خواننده از رهگذر کتاب حاضر هم تصور به‌نسبت روشنی از رخدادهای روز عاشورا بیابد و هم مجموعه‌ای از نصوص و نقل‌های منابع اصلی و اصیل را پیش‌رو داشته باشد که زمینه‌ساز تأملات و تحقیقات بیشتر در این موضوع خواهد بود.

روزنامۀ عاشورا پنجمین اثر از مجموعۀ مطالعات ایرانی اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که امعان نظر و اعمال دقت مترجم در نقل و ترجمۀ عبارات و ضبط اسامی و اصطلاحات، این کتاب را کتابی شاخص و متمایز در میان بسیاری از مقاتل کرده است.

انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان کتاب روزنامۀ عاشورا را در 568 صفحه، با جلد کالینگور، و با قیمت 45 هزار تومان منتشر کرده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612