کد خبر:33345
پ
۶۲۷۰۴۱۹۷

کتاب دکتر خالقی مطلق درباره «نظامی گنجه‌ای»

تک‌نگاری‌های دکتر جلال خالقی مطلق درباره نظامی گنجه‌ای در کتابی با عنوان «نظامی گنجه‌ای» در دست انتشار قرار دارد.

میراث مکتوب- تک‌نگاری‌های دکتر جلال خالقی مطلق درباره نظامی گنجه‌ای در کتابی با عنوان «نظامی گنجه‌ای» در دست انتشار قرار دارد.

انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار که اعلام کرده این کتاب به‌زودی در این نشر منتشر خواهد شد، درباره آن نوشته است: «نظامی گنجه‌ای»؛ این کتاب تک‌نگاریِ نویسنده درباره نظامی گنجه‌ای، بزرگ‌ترین سراینده منظومه‌های عاشقانه فارسی، است .

 این کتاب در ۹ بخش تدوین یافته است: «زندگینامه»، «آثار»، «معلومات و تجربیات»، «اخلاق و بینش»، «ویژگی‌های زبان»، «شیوه بیان»، «نظامی و سرایندگان پیش از او»، «تأثیر نظامی بر آثار پس از خود» و «دستنویس‌ها، چاپ‌ها، تفسیرها، ‌پژوهش‌ها و ترجمه‌ها».

جلال خالقی مطلق، ادیب، پژوهشگر و شاهنامه‌شناس ایرانی، متولد  ۲۰ شهریور ۱۳۱۶ در تهران است. تحصیلات دبیرستانی را در تهران انجام داد. دوره‌های تحصیلات دانشگاهی را در آلمان گذراند و در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰) از دانشگاه کلن در رشته‌های شرق‌شناسی، مردم‌شناسی و تاریخ قدیم درجه دکتری گرفت. خالقی مطلق از سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۱) در بخش مطالعات ایرانی در دانشگاه هامبورگ مشغول به تدریس زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایران شد.

او از همین زمان پژوهش‌های گسترده‌ای در زمینه ادبیات حماسی ایران و شاهنامه انجام داد. مقاله‌های تحقیقی او در مجله «سیمرغ» (نشریه بنیاد شاهنامه فردوسی)، مجله دانشکده ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی، ایران‌نامه، ایران‌شناسی، کلک و نامه ایران باستان انتشار می‌یافت. همچنین دو مجموعه برگزیده از مقاله‌های او با عنوان‌های «گل رنج‌های کهن» (۱۳۷۲) و «سخن‌های دیرینه» (۱۳۸۱) در تهران به چاپ رسیده ‌است.

مهم‌ترین دستاورد جلال خالقی مطلق، تصحیح شاهنامه فردوسی است در هشت دفتر که طی سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۶ در نیویورک انتشار یافت. تصحیح شاهنامه فردوسی، حاصل بیش از ۳۰ سال کار مداوم خالقی در گردآوری و بررسی کهن‌ترین دست‌نویس‌های شاهنامه و مقابله آن‌هاست. دوره شاهنامه خالقی در سال ۱۳۸۷ توسط مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی در تهران تجدید چاپ شد.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612