کد خبر:31259
پ
حسن انوری ۲

کتاب «اراده، پشتکار، عشق» رونمایی شد

کتاب «اراده، پشتکار، عشق» تألیف حسن انوری با حضور جمعی از استادان در تالار همایش‌های بنیاد ملّی نخبگان رونمایی شد.

میراث مکتوب- کتاب «اراده، پشتکار، عشق» با همکاری و نظارت رحمان مشتاق‌مهر منتشر شده، روایتی است از روزگار پرفراز و نشیب استادی که او را فرزند دهخدا می‌نامند. انوری در این کتاب، خاطرات خود را از دوران کودکی در تکاب آغاز می‌کند و پس از آن، به اتفاقات مختلفی در زندگی خود اشاره می‌کند.

کتاب «اراده، پشتکار، عشق» ازاین‌رو که تاریخ شفاهی زندگی یکی از بزرگان و چهره‌های تأثیرگذار در حوزۀ ادبیات و فرهنگ‌نویسی است، حائز اهمّیّت است. ازسوی‌دیگر، انوری ضمن اشاره به خاطرات شخصی خود، از بیان مسائل اجتماعی و سیاسی دوران نیز غفلت نکرده و به آن‌ها نیز به اقتضای زمان، اشاره کرده است.

در آیین رونمایی این کتاب «ناصر علیزاده» دربارۀ اهمّیّت زندگی‌نامه‌نویسی و تأثیر آن در پرورش شخصیت افراد و سبک نویسندگی حسن انوری سخن گفت.

«حسین مهرنگ» و «مشتاق‌مهر»  دیگر سخنرانان این مراسم بودند که دربارۀ اهمّیّت تجربه گرایی و ویژگی‌های نوشتاری حسن انوری سخن گفتند.

دکتر حسن انوری متولد دهم اسفند ۱۳۱۲ در شهرستان تکاب، استاد بازنشستۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم تهران، سرپرست تألیف فرهنگ بزرگ سخن، مصحّح گلستان سعدی، و عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او به‌عنوان چهرۀ ماندگار در رشته ادبیات معرفی شده‌ است. همچنین، بخشی از پژوهش‌های او به حافظ‌پژوهی اختصاص دارد. او برخی از حروف (مجلّدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده‌ است. کتاب «اراده، پشتکار، عشق» زندگی‌نامۀ خودنوشت این استاد است.

انوری در پیشگفتار کتاب چنین نوشته است:

«این خاطرات یا به قول روزنامه‌نویس‌ها، زندگی‌نامۀ خودنوشت، در سال‌های دور از هم نوشته شده است. نخستین‌بار انجمن مفاخر در سال ۱۳۸۷ بخش اول آن را چاپ کرد. سپس روزنامه اطلاعات متن چاپ شده انجمن را به صورت پاورقی در چهل روز انتشار داد. انتشارات سخن در ۱۳۹۵ در جشن‌نامه‌ای به نام سخن عشق، که به خواستاری دکتر علی‌اشرف صادقی و دکتر محمود عابدی فراهم آمده بود، آن را گنجانید. اخیراً مجلۀ بخارا قسمتی از آن را در شمارۀ ۱۵۰ چاپ و منتشر کرد. هیچ‌کدام از آن‌ها با مباشرت و حتّی اطلاع من نبوده است. این اولین‌بار است که به همّت دوست عزیزم دکتر رحمان مشتاق‌‌مهر استاد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان یکجا و به‌صورت وافی به مقصود انتشار می‌یابد».

 

اراده پشتکار عشق، زندگینامه خودنوشت حسن انوری

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612