کد خبر:37680
پ
4793272

کارگاه آموزشی روایتگری داستان‌های کهن ایرانی در روسیه برگزار شد

کارگاه آموزشی روایتگری داستان‌های کهن ایرانی توسط رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در کتابخانه ادبیات خارجی روسیه برگزار شد.

میراث مکتوب- کارگاه آموزشی روایتگری داستان‌های کهن ایرانی توسط رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در فدراسیون روسیه با همکاری وزارت فرهنگ این کشور در کتابخانه ادبیات خارجی روسیه برگزار شد.

در این کارگاه‌ها، خانم ویکتوریا پورحکمت ضمن روایت برخی داستان‌های شاهنامه به زبان روسی با سبک و سیاق حماسی آن، شرکت‌کنندگان را با روش داستان‌سرایی اصیل داستان‌های کهن ایرانی مانند تاکید بر برخی واژه‌ها و تلفظ آنها به شیوه متفاوت از سایر متن داستان همچنین حرکات بدن و اجزا صورت برای معطوف شدن توجه مخاطب به پیام داستان، آشنا کرد.

در ادامه کارگاه آموزشی روایتگری داستان‌های کهن ایرانی چالش یافتن مشترکات بین داستان‌های کهن ایران و روسیه انجام شد که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

شخصیت‌های داستانی مشترک و محتوای داستان‌ها بررسی شدند و نمادهای مهم در فرهنگ دو کشور که در داستان‌ها مورد تاکید قرار گرفته و یا درباره مفاهیم مشترک مانند حفظ دوستی، احترام به بزرگ‌تر و امانت‌داری صحبت شد.

شرکت‌کنندگان در این کلاس، عملکرد و تصمیم‌های برخی شخصیت‌های داستان‌های ایرانی به ویژه در شاهنامه از جمله در تعدادی از رویدادهای داستان‌ها را شخصیت‌های مشابه داستان‌های روسی مقایسه کردند و بر این امر اذعان داشتند که بسیاری از شخصیت‌های داستانی مفاهیم و پیام‌هایی مشترک را به مخاطب منتقل کرده‌اند و از این راه انتقال صحیح پیام صورت گرفته است.

در پایان هر یک از شرکت‌کنندگان در کارگاه آموزشی سعی کردند داستان نبرد رستم و سهراب را به شیوه روایتگری مختص این داستان‌ها برای دیگران روایت کنند.

منبع: مهر

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612