کد خبر:5755
پ
kashani-giasealdin

کاربرد ریاضیات جمشید کاشانی در معماری

غياث‌الدين جمشيد كاشانى ( 820 ه . ق)، كه در نوشته‌هاى غربى به نام الكاشى معروف است در زمان الغ بيگ آثار ارزشمندى در رياضى و نجوم از خود به جاى گذاشت

میراث مکتوب – غياث‌الدين جمشيد كاشانى ( 820 ه . ق)، كه در نوشته‌هاى غربى به نام الكاشى معروف است در زمان الغ بيگ آثار ارزشمندى در رياضى و نجوم از خود به جاى گذاشت.
در سدۀ چهاردهم ميلادى، كشورهاى خاور ميانه و خاور نزدیک، پس از هجوم مغولها، دوباره با هجوم تيمور ويران شدند، ولى در ابتداى سدۀ پانزدهم ميلادى، الغ بيگ نوۀ تيمور دانشمندان را زير حمايت خود گرفت و يك مركز جديد علمى در سمرقند، پايتخت خود، به وجود آورد. در اين شهر، بزر گترين رصدخانۀ آن زمان ساخته شد كه زير نظر دانشمند ايرانى، غياث‌الدين جمشيد كاشانى كار می كرد.
کاشانی پیش از ورود به سمرقند، «زیج خاقانی» را تنظیم کرده بود که می‌توان آن را، تکمیل شدۀ «زیج ایلخانی» طوسی دانست.
کاشانی همراه با تنظیم جدول‌های مثلثاتی، رسالۀ «درباره وتر و سینوس» را نوشت. «رساله دربارۀ رسالیء المحیطیه» به طور مستقیم به مسئله‌های اخترشناسی مربوط است.
كاشانى در سمرقند، فرهنگ رياضى خود را به نام «کلید حساب» (مفتاح الحساب) نوشت و در تنظیم «زیج جدید گورکانی» که در نتیجه مشاهده در سمرقند به دست آمده بود، شرکت کرد.

متن كامل اين مقاله نوشته مریم گوگردی كه در فصلنامه رشد آموزش فیزیک شماره 106، فروردين 1393 منتشر شده است بر روی فايل پايين بخوانيد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612