کد خبر:4705
پ
chehelsalegi-m

چهل و چهل سالگی

چهل و چهل سالگی عنوان کتابی است که به تازگی از سوی انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به چاپ رسیده است.

میراث مکتوب – چهل و چهل سالگی عنوان کتابی است که به تازگی از سوی انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به چاپ رسیده است.

بر کتاب چهل و چهل سالگی که پژوهشی در اساطیر، ادیان آسمانی، باورهای عامیانه پژشکی و ادبیات پارسی است، دکتر علی یزدی‌نژاد درآمد نوشته است. در این نوشته آمده است: «پرداختن به اعداد از دغدغه‌های دیرین ذهن بشری است؛ رمز و رازی که آمیزه‌ای از علم، فلسفه و خرافه را با خود از فرهنگ‌های دیروز تا دنیای امروز به همراه دارد.»

«گفت و گو در مورد خواص اعداد گذشته از بحث‌هایی که پیرامون خرافه شمردن یا علمی بودن منابع آن وجود داشته و دارد، جذاب و خواندنی است. به علاوه دقت نظر آن راهی به شناخت بسیاری از مبانی اعتقادی در تمدن ها و فرهنگ های مختلف و ادیان گوناگون می گشاید و حتی گاه می تواند سیر تطور و تحول اعتقادات و باورها را در فرهنگ های مختلف و اقوام و ادیان به نمایش بگذارد و شاید تأثیر پذیرفتن تمدن ها و باورهای مذهبی را از یکدیگر.»

در بخشی از نوشتار علی یزدی نژاد آمده است: دفتر پیش رو اثر ارزشمند دیگری از طبیب ادیب و شاعر ارجمند دکتر محمد سیاسی است که آثاری چون یادگار سخنیار، پزشکی در شاهنامه و طبیبان شاعر را در کارنامۀ خود دارد. دکتر سیاسی از بین اعداد چهل را برگزیده؛ عدد کمال و تقدس و پختگی، عدد چهل در این پژوهش همچون دیگر مقولات نیومرولوژی ماهیت کمی خود را از دست داده و معنای کمال و تمامیت یافته است، اما این کند و کاو تفاوتی آشکار با آثار سایرین دارد و آن این که نویسندۀ ارجمند کتاب بنا به رشتۀ تخصصی اش (پزشکی) به اهمیت کیفی عد چهل در دانش طب و روان شناسی نیز پرداخته است.»

چهل و چهل سالگی در پنج فصل تدوین یافته است. فصل نخست که ریشه یابی (اتیمولوژی) علم اعداد نام دارد ، به عدد یک به عنوان عدد ذات ازلی، عدد دو عدد قطعیت و تقسیم، عدد سه ترکیب فراگیر، عدد هفت و عدد چهل به عنوان عدد کمال و آمادگی پرداخته شده است.

در فصل دوم کتاب، چهل در فرهنگ عامه و اساطیر بررسی شده و رد پای آن در ضرب المثل ها و عقاید و رسوم و قصه ها پی گرفته شده است. فصل سوم کتاب، چهل و کاربرد آن را در ادیان آسمانی بررسی می کند و به جلوه های آن در سرگذشت و زندگی نامه پیامبرانی چون زرتشت، عیسی، موسی، داود و پیغمبر اسلام (ص) می پردازد و روایاتی از آن ها نقل کرده و چهل و کاربرد آن را در قرآن و احادیث اسلامی می جوید.

نویسنده در فصل چهارم به ادبیات رجوع کرده و چهل و کاربرد آن را در ادبیا ت فارسی دنبال می کند. در این فصل به زندگی شاعرانی چون مولانا، عطار نیشابوری، سنایی غزنوی، ناصر خسرو، ایرج میرزا و از شاعران معاصر به شعر نادر نادرپور، فریدون مشیری ، علی موسوی گرمارودی، سید حسن حسینی، محمد تقی بهار، و محمد سیاسی رجوع و حوادث مربوط به چهل ساله شدن آنان را در زندگی و شعر ایشان نقل کرده است.

فصل آخر کتاب به حیطۀ تخصصی نویسنده اختصاص دارد و مؤلف در این بخش به مباحث پزشکی و روان پزشکی مرتبط با چهل سالگی می پردازد. چهل سالگی و بلوغ دورم روانی و مکتب روانکاوی کارل یونگ بخش‌های فصل آخر است.

پایان بخش کتاب چهل و چهل سالگی، واژه نامه و چهار فهرست اشخاص، مکان های جغرافیایی، اقوام و طوایف و کتاب‌ها، مقاله ها و نشریات است که ۵۰ صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده است.

این کتاب که تألیف دکتر محمد سیاسی است، ۲۱۵ صفحه دارد و در ۵۰۰ شمارگان به قیمت ۱۴۰۰۰ تومان منتشر شده است.

معرفی کتاب از سهیلا یوسفی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612