کد خبر:9714
پ
alirafee_l

چند کتاب، یک قلم و دیگر هیچ

احوال پرسی از علی رفیعی علامرودشتی، کتابشناس و محقق.

میراث مکتوب – علی رفیعی نویسنده، کتاب شناس، مصحح و محقق است و همۀ ادیبان تأثیر کارهای ارزشمند او را بیشتر در حوزه های فقه و اصول، علوم حدیث، رجال، تاریخ و ترجمه می دانند. این استاد برجسته که فعالیت هایش 8 سال است به علت سکتۀ مغزی محدود شده است، کتاب هایی چون فقیه فرزانه، دایرة المعارف اسلامیه اردن، بر ستیغ نور، تاریخچۀ پیدایش مکتب خانه ها و مدارس کلاسیک در ایران و صدها کتاب و مقاله را به زبان عربی و فارسی به رشتۀ تألیف درآورده است و مقاله ای از او در وصف حضرت علی (ع) یک جلد و نیم کتاب می شود.

هرچند طی 2 سال گذشته روند بیماری این استاد برجسته رو به بهبودی است و به گفتۀ میترا عسگری، همسر علی رفیعی او می تواند کمی صحبت کند ، اما حدود 8 کتاب در حوزۀ تألیف، تصحیح و ترجمه با بیماری استاد ناتمام مانده است.

کتاب سفرنامۀ حج، تاریخ محاکم نیشابور، تاریخ و جغرافیای بزرگان علامرودشت خراسان استان فارس از آثاری است که علی رفیعی آرزو دارد آنها را به اتمام برساند. رفیعی که قلم شیوا و رسایی نیز دارد، عمری را برای تحقیق و تفحص در کتابها و مراجع صرف کرده و هنوز که هنوز است تمام نشانه ها و آدرس دهی منابع را با ذکر جزییاتش به خاطر دارد. او توصیه ای به محققان جوان این روزها دارد که تحقیقات آنها فقط اینترنتی نباشد و بر کلامی که می نویسند اشراف کامل داشته باشند.

علی رفیعی که حالا در 65 سالگی است در علامرودشت استان فارس به دنیا آمده و پس از بیماری، یک سال است به شهر قم مهاجرت کرده تا در جوار دوستان اهل کتاب و پژوهشگر خود بتواند تألیفات و تصحیح هایش را به سرانجام برساند. او می گوید: تاریخ محاکم نیشابور که بازشناسی نسخه های تاریخ نیشابور است با همت نشر میراث مکتوب و تلاش دکتر اکبر ایرانی به چاپ می رسد.

این استاد برجسته از زندگی فقط کتاب ها و قلمش را ارزشمند می داند تا آنجا که در زمان سکتۀ مغزی خود فقط یک قلم و مقدار کمی پول داشته است اما همچنان به تألیف ها و پژوهش های خود با وجود بیماری می بالد.

سمیه بصیرت

منبع: روزنامۀ همشهری (شنبه 18 دی 1395)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612