کد خبر:5040
پ
falsafe-m1

پیر فلسفۀ اسلامی کیست؟

کتاب پیر فلسفۀ اسلامی (مروری بر زندگی و آثار ابویوسف یعقوب معروف به کندی) تألیف دکتر غلامرضا جمشیدنژاد اول از سوی انتشارات همشهری منتشر شد

میراث مکتوب – کتاب پیر فلسفۀ اسلامی (مروری بر زندگی و آثار ابویوسف یعقوب معروف به کندی) تألیف دکتر غلامرضا جمشیدنژاد اول از سوی انتشارات همشهری منتشر شد.

نخستین فیلسوف دانشمند جهان اسلام، ابویوسف یعقوب فرزند اسحاق معروف به کندی است که در سده های دوم و سوم هجری/ هشتم و نهم میلادی در کانون های فعال فرهنگ اسلامی آن روزگار، یعنی: در شهرهای بصره و کوفه و بغداد برآمد و پیوسته با اعتماد به نفس و تلاش پیگیر و ارادۀ استوار شبانروز رنج تحصیل را به جان خرید و عاشق گونه رشته ها و گرایشهای مختلف و حتی گاهی به ظاهر متضاد معرفت را دنبال کرد؛ چنان که پس از تبحر در منطق و فلسفه و طب و حساب و هندسه و موسیقی ، تازه به یادگیری زبانهای پهلوی و سریانی و یونانی روی آورد.

در همان حال با فرهنگ ها و فلسفه های ایرانی و هندی و یونانی هم روز به روز آشنایی بیشتری یافت و با الهام گیری از آموزه های وحیانی قرآن مجید در همۀ زمینه های شناختی مطرح شده در عصر خویش، کتاب هایی تألیف کرد.

در این اثر در خلال پنج بخش، به تفصیلی که در فهرست مطالب آمده به سیری در زندگانی، آثار و اندیشه‌های کندی پرداخته شده است.

همچنین مؤلف در این اثر تلاش کرده است از کتاب های ارزشمندی که کندی تألیف کرده و ابن ندیم آنها را به هفده گروه تقسیم کرده و نیز از کتاب‌های او که به زبان لاتین ترجمه شده و پیوسته مورد استفاده دانشمندان قرار داشته، استفاده کند.

در این کتاب از اندیشه های کندی در گفتمان فلسفی همچون هستی و شناخت خدا، بحث و همچنین نظر او در باب جهان، ماده، زمان و مکان بحث شده است و سپس به بیان تفسیرهای او در باب رفتارهای آدمیان، شایست و ناشایست کارها، جبر و اختیار، شناخت شناسی، اخلاق ، پیامبری پرداخته و از اندیشه های او در پی افکنی کاخ رفیع فلسفه اسلامی سخن گفته می شود.

دکتر جمشیدنژاد اول همچنین در این کتاب از پیش زمینه های فکری وی به ویژه از پیدایش متکلمان در جهان اسلام، پیش از وی گفت و گو شده است.

کتاب پیر فلسفۀ اسلامی (مروری بر زندگی و آثار ابویوسف یعقوب معروف به کندی) تألیف دکتر غلامرضا جمشیدنژاد اول در شمارگان ۱۵۰ صفحه، قطع رقعی، شمارگان ۱۱۰۰ نسخه به بهای ۶۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات همشهری به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612