کد خبر:37211
پ
IMG_20230816_142930-2

پیام تسلیت مدیرعامل مؤسسۀ میراث مکتوب در پی درگذشت دکتر علی محسنی کاشانی

درگذشت دکتر علی محسنی کاشانی، بنیان‌گذار انجمن دانش‌آموختگان دبیرستان حکیم نظامی قم، موجب تأثر و اندوه فراوان شد.

میراث مکتوب- هر آن‌کو نکونام میرد همی / ز مرگش تأسف خورد عالمی

درگذشت دکتر علی محسنی کاشانی، بنیان‌گذار انجمن دانش‌آموختگان دبیرستان حکیم نظامی قم، موجب تأثر و اندوه فراوان شد.
دکتر محسنی از جمله طبیبان فرهنگ‌دوستی بود که نام مدرسه ماندگار حکیم نظامی قم (معروف به دارالفنون دوم) را همه‌ساله با ارج‌گذاری به مقام معلم پاس می‌داشت و با یادکرد از آموزگاران و دانش‌آموزان صاحب‌نام این دبیرستان، از نخبگان برتر قدردانی می‌کرد. وجود او سراسر عشق به فرهنگ ایرانی، مفاخر علمی، به‌ویژه معلمان پیشکسوت دبیرستان حکیم نظامی بود. او همواره از این‌که بزرگانی چون علی‌اصغر فقیهی، عباس حری، حسین کریمان، امیرحسین یزگردی، حسن سادات ناصری، محمدامین ریاحی، علی‌اشرف صادقی, فرجی دانا و… در این دبیرستان درس گفته یا درس خوانده‌اند، با افتخار و احترام یاد می‌کرد. قریب ۳۰ سال با عشقی وافر و پشتکاری زائدالوصف، گردهمایی دانش‌آموختگان را شخصاً مدیریت و اجرا می‌کرد. گاه در روزنامۀ اطلاعات، زمانی در پژوهشگاه علوم انسانی و چندباری در دبیرستان حکیم نظامی قم، این مجالس را برگزار می‌کرد. با مرحوم دعایی مدام در ارتباط بود و به او عشق می‌ورزید و همواره یادداشت‌ها و مقالاتش که عمدتاً در وصف بزرگان بود، در این روزنامه مجال نشر می‌یافت. به یاد دارم که در این مجالس سالانه، از بزرگانی چون باستانی پاریزی، محمدامین ریاحی تجلیل و تکریم کرد و لوح سپاس اهدا نمود.
او در این سالها نام دبیرستان حکیم نظامی را که پس از انقلاب به دبیرستان امام صادق(ع)، تغییرنام یافت، اعتلا و شهرتی دوچندان بخشید.
دکتر محسنی اهل ذوق بود و اشعاری اجتماعی و گاه به طنز می‌سرود. در مجالس فرهنگی ماهانهٔ میراث مکتوب حضور می‌یافت و هربار یادداشتی به‌مناسبت، برای خواندن در دست داشت. سه‌چهار ماه پیش که گفتم قرار است به مناسبت ۲۱امین سالگرد درگذشت دکتر جواد حدیدی مجلس یادبودی در میراث مکتوب برپا کنیم، اظهار خوشحالی نمود و بخشی از مطلبی که در روزنامه اطلاعات نوشته بود، همراه با خاطراتی از مرحوم حدیدی که وی بحق از مفاخر برجسته کشور بود، بیان کرد. او همواره آرزو داشت گنجینهٔ اسناد مدرسه حکیم نظامی تشکیل و توسط جوانان علاقه‌مند منتشر شود. آرشیو وسیعی از نوارهای ضبط شده، دستخط‌ها و تصاویر بزرگان فرهنگ قم، جمع کرده بود که گویا در اختیار دبیرستان حکیم نظامی گذاشت تا محفوظ بماند. وقتی در مهر و آبان گذشته، برپایی گردهمایی سالانه را برای دوم آذرماه در دبیرستان حکیم نظامی به منظور گرامی‌داشت مرحوم علی‌اصغر فقیهی، برنامه‌ریزی می‌کرد، با بنده دربارۀ سخنرانان این نشست مشورت کرد و خودم نیز قرار بود یکی از سخنرانان باشم که مانعی پیش آمد و از حضور در این مجلس فرهنگی محروم شدم. خوشبختانه دوستان اهل فرهنگ در قم، نیز بنیاد قم‌پژوهی و مدیرکل آموزش و پرورش از خدمات ایشان در این آخرین حضور او در قم قدردانی کردند.
دکتر محسنی بنیاد خیریه‌ای نیز تأسیس کرد تا برای دانش‌آموزان کوشا و بااستعداد دبیرستان، هرساله در ایام نوروز کفش و لباسی تهیه و بین آنان پخش می‌کرد.
دکتر محسنی قلبی رؤوف داشت و با رفتنش داغی بر دلها نهاد و دوست‌دارانش را از وجود نازنینش محروم کرد.
دبیرستان ماندگار حکیم نظامی قم، انسانی شریف و دلسوز را از دست داد. امیدواریم جوانان و دانشی‌مردان دانش‌آموخته این دبیرستان با تداوم راه او، روحش را همواره قرین شادی سازند که آرزوی او ماندگاری این کار بود.
اینجانب درگذشت این طبیب فرهنگ‌دوست و مؤسس انجمن فارغ‌التحصیلان دبیرستان حکیم نظامی قم را به خانواده، همسر و فرزندان داغدار تسلیت گفته و برای آن خادم دلسوز از درگاه خداوند طلب رحمت و مغفرت دارم.
اکبر ایرانی
دانش‌آموخته سالهای ۵۷ تا۶۰ دبیرستان حکیم‌نظامی
و مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب
علی محسنی کاشانی علی محسنی کاشانی علی محسنی کاشانی
علی محسنی کاشانیعلی محسنی کاشانی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612