کد خبر:32133
پ
شهرام آزادیان

پیام تسلیت دکتر ایرانی در پی درگذشت دکتر شهرام آزادیان

خبر درگذشت ناگهانی استاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهران، دکتر شهرام آزادیان، همه را شگفت‌زده کرد و مایۀ دریغ بسیار شد.

میراث مکتوب- خبر درگذشت ناگهانی استاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهران، دکتر شهرام آزادیان، همه را شگفت‌زده کرد و مایۀ دریغ بسیار شد و گروه ادبیّات دانشگاه تهران معلّم گران‌بهایی را از دست داد.

کسانی که درس او را درک کرده‌اند او را به سخت‌گیری و وسواس علمی و عشق بی‌پایان به ایران و شاهنامه و کتاب می‌شناسند. در کلاس‌هایش می‌کوشید تا دانشجویان را به تحقیق علاقه‌مند کند و ارج محقّقان را به آنان بنماید. ارادت او به خدمت‌گزاران فرهنگ ایرانی، به‌ویژه علامه محمّد قزوینی و علی‌اکبر دهخدا، شاگردانش را نسبت به این بزرگان علاقه‌مند و به رفتن به راه آنان مشتاق می‌کرد. تدریس را تنها وظیفۀ خود نمی‌دانست، بلکه به آن عشق می‌ورزید و از هر راهی می‌کوشید که کلاس‌هایش بیش‌ترین بهره را برای دانشجویان داشته باشد و از آن میان، کلاس‌های مرجع‌شناسی او به‌غایت ممتاز بود. کوششی که به کار می‌بست تا دانشجویان تمام وقت خود را در کتابخانه بگذرانند و کتاب‌های مرجع را به‌خوبی بشناسند، ستودنی بود. اگرچه در شناخت نسخه‌های خطی ادعایی نداشت، اما در هنگام تدریس متون، به‌ویژه شاهنامه، می‌کوشید تا دانشجویان را با نسخه‌های خطی آشنا کند و ایشان را به سرچشمۀ اصلی متون راه بنماید.

باری این معلّم پرتلاش، که به فرهنگ ایرانی و به تحقیق و به کتاب عشق می‌ورزید، گوشه‌گیر بود و دور از هیاهو و خودنمایی. آن‌چنان در کار تحقیق، دقت و وسواس داشت که دستش به نوشتن نمی‌رفت و بیش‌تر ترجیح می‌داد شاگردانش را در راه تحقیق راهنمایی کند. درگذشت او برای دانشجویان زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهران مایۀ خسران است و برای ما مایۀ افسوس. یادش گرامی باد که نامش در یادها ماندگار است.

اکبر ایرانی
مدیر عامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب

شهرام آزادیان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612