کد خبر:11198
پ
savoji

پژوهشی مستقل دربارۀ ابوالفضل ساوجی

ابوالفضل ساوجی در سال 1248 ق. دیده به جهان گشود و خوشنویسی را نزد پدرش، فضل الله آموخت.

میراث مکتوب – ابوالفضل ساوجی در سال 1248 ق. دیده به جهان گشود و خوشنویسی را نزد پدرش، فضل الله آموخت. نسب ابوالفضل به مرتضی حسن خان و قلیخان شاملو، واضع شکستۀ نستعلیق ، می رسد و خوشنویسی در این خاندان موروثی بود.

نخستین نسخه های تاریخ دار نشان می دهد که ابوالفضل از پانزده سالگی به شکل جدی به کتابت پرداخته و با نبوغ ذاتی خویش در جوانی به شهرت رسیده است، چنان که در بیست و سه سالگی در تذکره های معتبر آن زمان از خوشنویسی، سخنوری و طبابت وی به نیکی یاد شده است؛ از این رو به زودی در نظر ناصرالدین شاه به جایگاه خاصی دست یافت و نگارش بسیاری از کتیبه های ارزشمند آن عصر به وی سپرده شد. در کنار این خدمات، پادشاه وی را به عنوان یکی از مؤلفان دانشنامۀ ارزشمند نامۀ دانشوران برگزید. میرزا ابوالفضل در سال 1312 ق در تهران درگذشت.

این کتاب نخستین ، نخستین پژوهش مستقل دربارۀ ابوالفضل و پدرش ، فضل الله ساوجی از منظر کتابت و خوشنویسی است و تمامی اسناد و مدارک شناخته شده از احوال و آثار ابوالفضل به اختصار اما با دقت بررسی شده و علاوه بر آثار خوشنویسی، به سخنوری و تألیفات وی نیز اشاره شده است.

قلیچ خانی، حمیدرضا، ابوالفضل ساوجی، تهران، پیکره، قطع: وزیری، 72 صفحه، بها: 200000 ریال، 1396.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612