کد خبر:2419
پ
erfani

پژوهش‌های عرفانی به قلم دکتر پورجوادی

تاریخ تصوف و عرفان ایران، به‌خصوص در سده‌های نخستین، موضوعی است که در پژوهش‌های عرفانی بر اساس منابع کهن مورد بررسی قرار گرفته است.

میراث مکتوب- تاریخ تصوف و عرفان ایران، به‌خصوص در سده‌های نخستین، موضوعی است که در پژوهش‌های عرفانی بر اساس منابع کهن مورد بررسی قرار گرفته است. بحث دربارهٔ ملامتیان و جوانمردان خراسان، آثار ابوسعد خرگوشی نیشاپوری و خواجه عبداللّه انصاری، تصوف خاص شهر اُرمیه (ارومیه) و اختلاف شیخ بزرگ این شهر با مشایخ بغداد، اصطلاحات صوفیانه ابن عربی و رابطهٔ آن‌ها با تصوف اصفهان، لطایف قرآنی در مجالس صوفیه، و تاریخ عرفان و اولیاء شهر زنجان از جمله مطالبی است که در کتاب حاضر مطرح شده است.
نصرالله پورجوادی در سال ۱۳۲۲ از خانواده‌ای اصالتاً اصفهانی در تهران به دنیا آمد. او پس از اتمام دبیرستان برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و کارشناسی خود را در رشتهٔ فلسفهٔ غرب از دانشگاه سانفرانسیسکو دریافت کرد و در سال ۱۳۴۶ به ایران بازگشت. او برای ادامه تحصیل در فلسفه و عرفان اسلامی، که در آن زمان امکان ادامه تحصیل در آن در آمریکا وجود نداشت به ایران بازگشت. وی ابتدا قصد داشت به دانشکدهٔ الاهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برود، ولی به پیشنهاد زنده‌یاد مرتضی مطهری به دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران رفت و کارشناسی ارشد و دکتری خود در فلسفه را از آن‌جا گرفت. استاد راهنمای وی دکتر سید حسین نصر بود.
دکتر نصراللّه پورجوادی استاد دانشگاه تهران، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و بنیان‌گذار مرکز نشر دانشگاهی است و تا سال ۱۳۸۳ نیز رئیس آن مرکز بود. وی اکثر پژوهش‌های خود را تا سال ۱۳۸۳ در دو نشریهٔ معارف و نشر دانش منتشر می‌کرد. پژوهش‌های وی دربارهٔ امام محمد غزالی و فخرالدین رازی، که با عنوان دو مجدد منتشر شد، برندهٔ جایزهٔ کتاب سال در ۱۳۸۲ گردید، و مقالات او در کتاب حاضر نیز جزو آثاری است که وی را در سال ۲۰۰۵ موفق به دریافت جایزهٔ بین‌المللی الکساندر همبولت در رشتهٔ مطالعات اسلامی کرد.
پژوهش‌های عرفانی؛ جست و جو در منابع کهن ، نویسنده: نصر الله پورجوادی، نشر: نی، تعداد صفحات: ۳۵۵، نوبت چاپ: دوم ، قیمت: ۱۲۰,۰۰۰ ریال

منبع: نشر نی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612