کد خبر:25102
پ
۴۳۶۴۲

پوشاک صفوی در نگاره‌های لیلی و مجنونِ خمسه تهماسبی

میراث مکتوب- انتشارات رشد فرهنگ کتاب «پوشاک صفوی در نگاره‌های لیلی و مجنونِ خمسه تهماسبی» اثر مهشید مسیبی و مریم مونسی سرخه را منتشر کرد. در مقدمه کتاب «پوشاک صفوی در نگاره‌های لیلی و مجنونِ خمسه تهماسبی» پوشاک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازنمودهای تمدن در هر کشوری معرفی شده است. از منظر مولفان جنس و […]

میراث مکتوب- انتشارات رشد فرهنگ کتاب «پوشاک صفوی در نگاره‌های لیلی و مجنونِ خمسه تهماسبی» اثر مهشید مسیبی و مریم مونسی سرخه را منتشر کرد.

در مقدمه کتاب «پوشاک صفوی در نگاره‌های لیلی و مجنونِ خمسه تهماسبی» پوشاک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازنمودهای تمدن در هر کشوری معرفی شده است. از منظر مولفان جنس و بافت پارچه و همچنین مدل آن می‌تواند بیانگر تفکر و اعتقادات مردم باشد.

در ادامه مقدمهٔ این اثر به اندیشه اسلامی اشاره شده است که والاترین هنر در آن این است که با کلام خدا سروکار داشته باشد. قرائت قرآن و‌خوشنویسی، معماری و آفرینش مکان‌هایی که کلام خدا در آن منعکس می‌شود. از منظر مولفان هر هنر دیگری با معیار نزدیک بودن به روح انسان سنجیده می‌شود و نزدیک‌ترین مورد به روح بدن انسان است. بنابراین هر هنری که با بدن انسان سروکار دارد مهم است.

مولفان پوشش را یکی از مهم‌ترین شئون انسانی قلمداد کردند که ابعاد گوناگون روانی، اجتماعی، امنیتی، اخلاقی و… را در برمی‌گیرد و اینکه پوشاک در هر سرزمینی بیانگر تمدن و فرهنگ آن قوم است. در این راستا، پوشاک ایرانیان از غنای فرهنگی شایسته‌ای برخوردار است. این مقوله یکی از ارکان اصلی فرهنگی و ملی محسوب می‌شود. اما همچون بسیاری از عوامل فرهنگی دیگر با گذشت زمان و جاری شدن حوادث تاریخی از گزند در امان نمانده و دچار تغییرات شده است.

پس از مقدمه در این اثر، نظامی گنجوی و آثار ادبی او و همچنین اثر وی با عنوان لیلی و مجنون در بخش نخست بررسی شده است. در بخش دوم عصر صفوی و مکتب تبریز دوم با بیان تاریخچه سیاسی و فرهنگی دوره صفویه، مکتب نگارگری تبریز دوم و بررسی کتب مصور شاخص در مکتب تبریز دوم و نیز خمسه تهماسبی ادامه یافته است. بازخوانی پارچه‌بافی و پوشاک صفویه در نگاره‌های لیلی و مجنون مبحث بخش سوم است. پارچه‌بافی صفویه، انواع پارچه‌های بافته شده، بازنمایی پوشاک صفویان در نگاره‌های لیلی و مجنون، پوشاک مردان و زنان و نیز پوشاک مراسم خاص و جایگاه نقوش در پوشاک دوره صفوی مابحث مطرح شده در بخش سوم است.

انتشارات رشد فرهگ، کتاب«پوشاک صفوی در نگاره‌های لیلی و مجنون خمسه تهماسبی» را به قلم مهشید مسیبی و مریم مونسی سرخه به قیمت ۸۵ هزار تومان منتشر کرده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612