کد خبر:2039
پ
jafarimazhab-Copy

پس از کار عارف نوشاهی: چه کارها که باید بکنیم؟

دکتر محسن جعفری مذهب با ارسال یادداشتی به مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب از انتشار «کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره» قدردانی و نکاتی را بیان کرده است.

میراث مکتوب – دکتر محسن جعفری مذهب با ارسال یادداشتی به مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب از انتشار «کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره» قدردانی و نکاتی را بیان کرده است.
دکتر جعفری مذهب در این یادداشت می نویسد:
همانگونه که پیشتر گفتم: «کار جناب دکتر نوشاهی یکی از اقدامات ضروری برای پژوهشهای تاریخ چاپ فارسی در ایران بود که باید انجام میشد و انجام شد. برای تاریخ چاپ ابتدا باید میدانستیم چه کتابهایی چاپ شده است که اکنون میدانیم.»
اگر پیشتر نمیتوانستیم فهرست مرحوم مشار را تبدیل به امکان پروژه ای بین المللی و همکارانه نماییم، اینک امکانات فنی کار مهیاست. اینک با پی قرار دادن کار عارف نوشاهی چه میتوانیم و چه باید بکنیم؟
الف: تنقیح و تکمیل جمعی کتاب
۱: ابتدا باید نسخه منقح تری از «کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره» تهیه کنیم. اکنون ضرورتی در چاپ دوباره کتاب نیست، اما باید نمایه ای کامل تهیه و بعنوان ذیل (شاید هم جلد پنجم) منتشر گردد و یا در چاپ دوم به کتاب پیوست گردد.
۲: میتوان نسخه الکترونیکی کتاب را بر سایت میراث مکتوب قرار داد (همچون نسخۀ الکترونیکی فهرست مشار بر سایت کتابخانۀ مجلس)
۳: میتوان امکان تصحیح نادرستی های احتمالی را برای کتابداران و پژوهشگران فراهم آورد.
۴: امکان پشتوانه مشاهداتی را فراهم آورد که کتابهایی که دیده شده با علامتی در کنار مشخص گردد.
۵: امکان پشتوانه مراجعاتی را فراهم آورد. از کتابخانه های فارسی زبان در ایران و کتابخانه های بزرگ خواست، موجودی خود را مشخص کنند تا پژوهشگر بداند نزدیکترین کتابخانه دارای نسخه موجود کجاست.
ب: سوژه یابی و سوژه شناسی
باید سوژه های پژوهشی درباره تاریخ چاپ فارسی استخراج و در اختیار پژوهشگران قرار گیرد:
الزامات نشر، ابزارها، منابع تهیه ادوات نشر، اندیشه ها، تکنولوژیها، مشکلات، اقتصاد نشر، اطلاع رسانی نشر، بازاریابی نشر، ورود کاغذ از کشورهای اروپایی، دستگاههای جنبی برش، پرس، صحافی، هنر و خط و نقش و …، کاغذ و مرکب و مهر و صحافی و … .
پ: پژوهشهای کاربردی و تخصصی
۱: امکان یافتن مراجعه و دسترسی به خود کتابهای چاپ شده در کتابخانه ها و امکان مطالعه تطبیقی کتابها. امکان بررسی کاغذ و واترمارک و مهر خشک؛ امکان بررسی تغییرات خط و فونت و مرکب؛ و موارد هنری و فنی … .
۲: امکان یافتن بررسی آزمایشگاهی و پژوهش در مواد فیزیکی و شیمیایی کتابها.
۳: تهیه انواع نقشه ها برای گستردگی چاپخانه ها در شبه قاره در سده ها و دهه های مختلف، و تولید اطلس چاپخانه های فارسی شبه قاره را کرد.
امید که مرکز پژوهش میراث مکتوب، آغازگر این راه بزرگ باشد.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612