کد خبر:3003
پ
hamayesh-M

هویت علمی خود را بدون تعصب برای جوانان بیان کنیم

دومین همایش «نقش دانشمندان ایرانی ـ اسلامی در پیشبرد علوم تجربی» روز گذشته پنج شنبه ۲۹ فروردین در خانۀ معلم فرهنگیان منطقۀ ۷ شهر تهران برگزار شد.

میراث مکتوب – دومین همایش «نقش دانشمندان ایرانی ـ اسلامی در پیشبرد علوم تجربی» به کوشش اتحادیۀ انجمن های علمی – آموزشی معلمان فیزیک ایران، ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ ۷ شهر تهران و انجمن علمی ـ آموزشی معلمان فیزیک شهر تهران، روز گذشته پنج شنبه ۲۹ فروردین در خانۀ معلم فرهنگیان منطقۀ ۷ شهر تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب در این همایش که انجمن ترویج علم تاریخ، موزه علوم و فن آوری، مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در آن مشارکت داشتند، دکتر رحمانی، رئیس ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ ۷ ضمن خیر مقدم به اساتید و صاحب نظران شرکت کنند در همایش گفت: بسیار خوشحالم که منطقۀ ۷ آموزش و پرورش برگزاری این مراسم را بر عهده گرفته و میزبان دانشمندان امروز این آب و خاک شده است و امیدواریم این راه آغاز راه های علمی بعدی باشد.

عالمان اصلی انبیاء هستند
وی افزود: به تاریخ اسلام که برگردیم عالمان اصلی انبیاء هستند و هر چه از جهان علم منتشر شده است حاصل تلاش های شاگردان امام صادق (ع) بوده است که با هجرت خود این علم را به کل دنیا منتقل کردند.
سپس مهندس زرافشان، دربارۀ اقداماتی که وزارت آموزش و پرورش در راستای شناخت دانشمندان اسلامی در کتاب های درسی بیان کرد: در طول ۵ سال گذشته تلاش های زیادی انجام داده ایم تا بتوانیم پیشینۀ علمی خود را وارد کتاب های درسی کنیم. یکی از اهداف تعلیم و تربیت در دنیا شکل دادن به هویت دانش آموزان است در این زمینه اسنادی در اسناد بالادستی به تصویب رسیده است که از آن جملۀ اسناد، سند تحول بنیادی است. در این سند بحث تعلیم و تربیت و شناخت هویت از اهداف اصلی است که مطرح می شود.
وی ادامه داد: جامعۀ ما با تمدنی کهن شکل گرفته است و معرفی این تمدن رسالت اصلی آموزش و پرورش است و برای این موضوع دستاوردهای دانشمندان گذشته و امروز را با هم قرار دادیم. کتاب درسی را که باز می کنیم ابتدا تصویر یک دانشمند و معرفی از او مطرح می شود و در دو سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
مهندس زرافشان با اشاره به طرحی که آموزش و پرورش برای روزآمدن کردن برخی متون کهن دانشمندان در کتاب های درسی دارد گفت: البته هم اکنون در گام سختی قرار داریم و آنچه دانشمندان مسلمان آنچه را به دست آورده اند به زبان علمی روز دنیا نوشته شده است. یعنی با با مراجعه به این منابع را استخراج و به زبان امروز ترجمه کنیم و در این باره انجمن فیزیک کمک های زیادی به ما کرده است.

متأسفانه در کتاب‌های درسی به افتخارات علمی نمی‌پردازیم

سخنران بعدی دومین همایش «نقش دانشمندان ایرانی ـ اسلامی در پیشبرد علوم تجربی» دکتر عبدالحسن بصیره دبیر علمی و رئیس جلسۀ بخش نخست این همایش بود.
وی در ابتدا به شکوفایی علم در دوران اسلامی اشاره کرد و گفت: ایران پس از اسلام دوران باشکوهی را پشت سر گذاشت. تاریخ به یاد دارد هرگاه در ایران، آزادی و امنیت مختصری و رفاه اقتصادی وجود داشته و حکمرانی توانمند و حامی دانش به قدرت رسیده است. شمار دانشمندان بسیاری در شناخت طبیعت تلاش کرده اند فراوان بوده و دستاورد آموزش و پژوهش آنها چشمگیر شده است. از علم و تحول آن در ایران باستان آثار مکتوب کم شماری به جای مانده و بخش اعظم این شناخت از طریق سنگ نوشته ها است.
دکتر بصیره افزود: چون علم پدیدۀ جهانی است از سوی هر ملتی که باشد در پیشرفت دانش بشری موثر است. برای مثال یونان باستان این اقبال را پیدا کرد که بسیاری از آثارش منتقل شد که عمدۀ آن انتقال از طریق دانشمندان ایرانی بوده است. متأسفانه ما در کتاب های درسی به این افتخارات نمی پردازیم. ما بدون تعصب و افسانه پردازی هویت علمی خود را بیان کنیم تا این موضوع بر خودباختگی جوانان ما تأثیر بسیار مهم و نیکو بگذارد.
دبیر علمی دومین همایش «نقش دانشمندان ایرانی – اسلامی در پیشبرد علوم تجربی» افزود: به اعتقاد من راه درست برای جا انداختن پیشنۀ علمی بیان آن از طریق کتاب های درسی است و بدون تعصب باید از علم یاد کنیم.
دکتر بصیره در پایان افتتاحیه با اشاره به تجلیل از چهار استاد مدعو در این همایش بیان کرد: سنت حسنه‌ای از نیاکان ما به جا مانده است و امیدواریم نسل جوان این سنت حسنه را کمرنگ نکنند و آن تقدیر از پیشکسوتان است.
یادآور می‌شود در پایان مراسم افتتاحیه دومین همایش «نقش دانشمندان ایرانی – اسلامی در پیشبرد علوم تجربی» از خانم دکتر رهبر، استاد اسفندیار معتمدی، دکتر رحمانی و استاد نیک‌نژاد به دلیل سال های فعالیت های علمی و همکاری برای اجرای این همایش قدردانی شد.

مشروح گزارش سخنرانی ها و مقالات علمی این همایش به زودی بر روی پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهشی میراث مکتوب قرار می گیرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612