کد خبر:15389
پ
5797728_702_0

همکاری با آرشیو ملی هند در زمینۀ اسناد و نسخ خطی

مسئولان رایزنی فرهنگی ایران در هند با رئیس آرشیو ملی این کشور دیدار و بر گسترش همکاری دوجانبه تاکید کردند.

میراث مکتوب- علی ربانی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و «مهدی خواجه پیری» رییس مرکز بین المللی میکروفیلم نور با “چندن سین‌ها” رییس آرشیو ملی هند دیدار و درباره گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های فرهنگی گفتگو کردند.

ربانی با اشاره به زمینه‌های مساعد برای فعالیت‌های فرهنگی، پیشنهاداتی همچون چاپ فصلنامه نسخ خطی با همکاری مرکز بین المللی میکروفیلم نور و آرشیو ملی هند و برگزاری نمایشگاه و همایش‌ها را مطرح کرد.

مهدی خواجه پیری نیز با اشاره به همکاری‌های پیشین این مرکز با آرشیو ملی هند، شامل دیجیتال سازی بیش از یک میلیون و سیصد هزار برگ سند فارسی از آرشیو ملی هند، چاپ ۲۱ جلد از اسناد مجموعه عنایت جنگ، چاپ بیش از ۳۰۰ جلد از اسناد روابط خارجی ایران و هند، چاپ ۴ فهرست به زبان‌های فارسی و انگلیسی مربوط به فورت ویلیام کالج و آرشیو ملی هند همچنین مرمت تعدادی از نسخه‌های خطی آرشیو ملی هند به همت این مرکز، بر گسترش فعالیت‌های فرهنگی تاکید کردند.

چندن سینها، رییس آرشیو ملی هند، هم در این دیدار ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از این دیدار تاکید کرد روابط میان ایران و هند سابقه طولانی دارد و ما برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی اعلام آمادگی می‌کنیم.

سینها با اشاره به همکاری‌های گذشته با مرکز بین المللی میکروفیلم نور دیدگاه مثبت خود را در رابطه با توسعه و گسترش روابط دوجانبه بیان کرد.

رییس آرشیو ملی هند به برپایی نمایشگاهی با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو، مرکز بین المللی میکروفیلم نور و آرشیو ملی هند اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه به زودی برپا می‌شود.

وی با اشاره به تاریخ تمدن و فرهنگ مشترک ایران و هند افزود: این اقدامات مشترک فرهنگی می‌تواند در گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور نقش بسزایی داشته باشد.

آرشیو ملی هند علاوه بر داشتن مجموعه‌های فراوانی از اسناد عمومی و محرمانه، فرآمین و نامه‌نگاری‌های اداری، دارای مجموعه غنی از نسخه‌های خطی به زبان‌های مختلف، از جمله زبان فارسی است. این مجموعه شامل نسخه‌های نادر و نفیس، از قدیمی ترین انتشارات در موضوعات گوناگون است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612