کد خبر:36062
پ
۵۶۸۵۴

همایش بزرگداشت اقبال لاهوری برگزار شد

همایش بزرگداشت اقبال لاهوری پنجشنبه، هجدهم آبان‌ماه ۱۴۰۲ به همت قطب علمی فردوسی و شاهنامه و سفارت پاکستان در ایران با عنوان “سرود زندگانی”، در سفارت پاکستان در ایران برگزار شد. در بخش نخست همایش، محمد شهریار، کنسول پاکستان در ایران، به دو زبان فارسی و انگلیسی درباره چگونگی برگزاری این‌ همایش سخن گفت. او […]

همایش بزرگداشت اقبال لاهوری پنجشنبه، هجدهم آبان‌ماه ۱۴۰۲ به همت قطب علمی فردوسی و شاهنامه و سفارت پاکستان در ایران با عنوان “سرود زندگانی”، در سفارت پاکستان در ایران برگزار شد.

در بخش نخست همایش، محمد شهریار، کنسول پاکستان در ایران، به دو زبان فارسی و انگلیسی درباره چگونگی برگزاری این‌ همایش سخن گفت.

او با ابراز خرسندی از این‌که توانسته است زبان فارسی را بیاموزد، از  محمدجعفر یاحقی، مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه، برای هماهنگی‌های علمی این همایش سپاسگزاری کرد.

در ادامه، محمدجعفر یاحقی به ویژگی‌های شخصیتی و شعر اقبال اشاره کرد که توانسته است با اشعار فارسی خود عامل پیوند ایران و پاکستان باشد.

او همچنین با معرفی بخش اقبال‌پژوهی دانشکده ادبیات و علوم انسانی درباره فعالیت‌های دانشجویان پاکستانی و ایرانی در این زمینه سخن گفت.

سخنرانی استادان زبان فارسی درباره شخصیت و شعر اقبال، بخش دیگری از این مراسم بود.

غلامرضا حسنی، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، درباره نگاه توحیدی و  وسعت قلمرو توحیدی شعر اقبال سخن گفت که سبب وحدت بخشیدن همه مسلمانان شده است.

حکیمه دسترنجی، استاد دانشگاه پیام نور تهران، به هشت دوره اقبال‌پژوهی در ایران اشاره کرد. او که صاحب آثاری درباره اقبال نیز هست، این هشت دوره را با روند تاریخی، نگاه صاحب‌نظران و اقبال‌پژوهان به شعر و شخصیت اقبال واکاوی کرد.

در ادامه،  حامد مهراد درباره نوع نگاه اقبال به جوانان در شعر او سخن گفت و این‌که اقبال توانسته است در زمان خود نگاهی نوین و اندیشمندانه به مسائل اجتماعی و فرهنگی جوانان داشته باشد و آن‌ها را در شعرش بازنمایی کند.

مرتضی چرمگی عمرانی، سخنران دیگر این بخش بود که به چگونگی یادکردهای استادان زبان و ادبیات فارسی از شعر و شخصیت اقبال پرداخت.

سیدمهدی زرقانی، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی، چند کلان‌استعاره را در شعر اقبال توضیح داد که نمایان‌گر شخصیت و “اسرار خودی” اوست.

در بخش دوم این همایش، محمدرضا پهلوان‌نژاد از دیدگاهی زبان‌شناسانه، برخی از طرح‌واره‌های شعر اقبال را مطرح کرد که ابعاد فکری و شخصیتی اقبال را در شعر او می‌نمایاند.

 علیرضا قیامتی نیز توانایی اقبال در فراگیری زبان فارسی را عامل مهمی در پیوند ایران و پاکستان دانست.

اوبه روند آشنایی اقبال با شاعران و عارفان ایرانی همچون حافظ، خیام و مولانا اشاره کرد و نگاه تازه اقبال به عرفان یعنی چگونگی تلفیق عقل و عشق را در شعر او توضیح داد.

قیامتی اقبال را شاعری دانست که توانسته است با شعرهای فارسی خود همه فارسی‌زبانان را با یکدیگر متحد کند.

فرخنده فاضل‌بخشی از مؤسسهٔ آموزش عالی اقبال لاهوری، در سخنان خود به زبان انگلیسی، اقبال را شاعری عنوان کرد که با شعرش همه ملت‌ها را با هم ارتباط می‌دهد.

در ادامه محمدجعفر یاحقی با اعطای تقدیرنامه قطب علمی فردوسی و شاهنامه، از سخنرانان این همایش قدردانی کرد.

رونمایی از آثار جدید درباره اقبال لاهوری و نیز کتاب “جویبار لحظه‌ها” نوشته محمدجعفر یاحقی که به تازگی به زبان اردو منتشر شده است، بخش پایانی همایش اقبال بود.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612