کد خبر:35786
پ
IMG_20231102_214843_244

همایش بزرگداشت «ابن یمین فریومدی» در شاهرود برگزار شد

همایش ملی بزرگداشت «ابن یمین فریومدی» در سالن اجتماعات پورسینا در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد.

میراث مکتوب- همایش ملی بزرگداشت «ابن یمین فریومدی» به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با حضور شمار زیادی از مدیران فرهنگی و هنری، استادان زبان و ادب فارسی، دانشجویان و پژوهشگران در سالن اجتماعات پورسینا در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این همایش گفت: اگر اندیشه‌ها و آراء بزرگان دینی، معنوی و علمی ایران همچون «ابن یمین فریومدی» را بهتر بشناسیم و ارائه نماییم، جوانان و نسل جدید ما به سراغ متون، چهره ها و اندیشه های بیگانه نخواهند رفت.

شالویی تصریح کرد : همایش‌های ما باید عاملی برای شناساندن افکار و اندیشه بلند بزرگان ایران باشد تا میراث عظیم گذشتگان به بهترین شکل ممکن به نسل جدید منتقل شود.

وی در پایان با بیان اینکه ساده‌نویسی اشعار و متون ادبی موجب معرفی بهتر و بیشتر شعرا، ادبا و حکما می‌شود، اظهار کرد: مسئولان فرهنگی و پژوهشگران ما باید شرح و توضیح میراث ادبی و فرهنگی ایران را با استفاده از ابزارهای جدید و فعالیت های هنری به زبان روز در آوردند تا اسباب و زمینه‌های آشنایی و پیوستگی فرهنگی در نسل های جدید بیشتر محقق گردد.

اهمیت احیای آرامگاه ابن یمین

در ادامه این رویداد حجت الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود به ایراد سخن پرداخت گفت: شناساندن افکار و عقاید بزرگان فرهنگی و هنری در قالب برگزاری همایش‌ها و نشست های تخصصی موجب پیشرفت معنوی در جامعه می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه «ابن یمین فریومدی» در زمان خود نیز گمنام بود، ابرازکرد: اگرچه امروز بزرگداشت ابن یمین برگزار می شود، اما ضرورت دارد با مرمت و بازسازی آرامگاه این شخصیت برجسته، نام و یاد او را بیشتر و بهتر زنده نگه داریم، چرا که در دیگر کشورها به گسترش آرامگاه های مفاخر خود اهمیت فراوان می دهند.

حجت الاسلام امینی تأکید کرد: توجه به سرمایه‌های فرهنگی، علمی و معنوی ایران عزیز و ارائه آن به جامعه، در تقویت فکر و عمل جوانان ایران تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

ارائه ۵۰ مقاله به همایش

در بخش دیگری از این رویداد نیز نوید فیروزی دبیر علمی همایش ملی «ابن یمین فریومدی» سخنرانی کرد و گفت:۵۰ مقاله علمی از شهرهای مختلف به دبیرخانه ارسال شده است. و در این راستا دبیرخانه همایش با رعایت موازین علمی و اخلاقی و سپردن داوری به متخصصان حوزه‌های مختلف پژوهش‌های ادبی و تاریخی به بررسی مقالات پرداخت.

فیروزی با بیان اینکه مقالاتی که زاویه دید تازه‌ای به اشعار و اندیشه «ابن یمین فریومدی» داشتند، امتیازات بالایی کسب کردند، گفت: سه مقاله نخست ، سه مقاله دوم جوایز نقدی دریافت می‌کنند.

پاسداشت ابن یمین پس از بیست سال

فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم در این آیین با اشاره به اینکه «ابن یمین فریومدی» از چهره های تابناک ادبی کشور است، گفت: این همایش ملی برای دومین بار پس از ۲۰ سال برگزار می شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به کوشش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی سال آینده همایش ملی نکوداشت منوچهری دامغانی نیز در شهرستان دامغان برگزار خواهد شد.

 فرماندار شاهرود نیز در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی و عمرانی صورت گرفته درباره آرامگاه ابن یمین، از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در برگزاری باشکوه بزرگداشت این شاعر و حکیم برجسته ایرانی تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه این رویداد فرهنگی و ادبی نیز جمعی از استادان زبان و ادب فارسی و پژوهشگران ادبی کشور مقالات و سخنرانی های تخصصی خود درباره شعر و اندیشه ابن یمین فریومدی را ارائه کردند و در پایان با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، استادان و مدیران فرهنگی استان سمنان، از جمعی از نویسندگانِ مقالات برتر همایش با اهدای لوح تقدیر و جوایز قدردانی شد.

مقالات برتر همایش ابن یمین فرومدی

فرشید فلاح لاله زاری صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران به میزبانی ارشاد شاهرود ضمن اشاره به دستاوردهای همایش شب گذشته ابن یمین فریومدی در این شهرستان تاکید کرد: مقالات بسیار خوبی به این همایش ارسال شده بود که می تواند یکی از نقاط قوت آن محسوب شود.

وی با بیان اینکه با رای داوران، پژوهشگران برتری که مقالات خود را برای این همایش ارسال کرده بودند، انتخاب شدند، افزود: علی میرافضلی با مقاله «نوآوری‌های ابن یمین در فرم رباعی» مورد تقدیر قرار گرفت.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه رویا صدر با مقاله «طنز در اشعار ابن یمین» دیگر نفر مشترک برتر بخش مقالات بود، گفت: خلیل کهریزی با مقاله «پیشینه و پیامد نهضت سربداران در تاریخ ایران» رتبه اول مشترک برترین مقالات را در کنار دو نفر قبل، به خود اختصاص داد.

فلاح با بیان اینکه مقاله مهدی یاقوتیان به نام «والدین و فرزندان ابن یمین» دیگر مقاله برتر این همایش بود، تاکید کرد: مهدی دهرامی با مقاله «جایگاه ابن یمین در سیر مثنوی سرای در ادب فارسی» دیگر رتبه برتر را کسب کرد.

وی از تقدیر رحیم سلامت آذر و سویل امانی با مقاله «بررسی موسیقی بیرونی و کناری قصاید ابن یمین فریومدی» خبر داد و گفت: این سه مقاله اخیر نیز به صورت مشترک رتبه دوم جشنواره را به خود اختصاص دادند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612