کد خبر:17434
پ
D981D8B1D987D986DAAFD8A8D8A7D986208_0

هشتمین شماره «فرهنگبان» منتشر شد

هشتمین شماره از فصلنامۀ فرهنگی و هنری «فرهنگبان» با سردبیری مرتضی هاشمی‌پور منتشر شد.

میراث مکتوب- هشتمین شماره از فصلنامۀ فرهنگی و هنری «فرهنگبان» منتشر شد.

در این شماره از فصلنامه با سردبیری مرتضی هاشمی‌پور مطالبی در هفت بخش به قلم پژوهشگران پیش‌روی علاقه‌مندان قرار گرفته است.

پس از یادداشت سردبیر، چهار یادداشت در بخش «کرونا در سالی که گذشت» از سوی کامیار عابدی، علی بهرامیان، هوشنگ گلمکانی و علی خزاعی‌فر منتشر شده است.

«شاهد قرن: استاد احمد سمیعی گیلانی» مطلبی است از دکتر حسین معصومی‌همدانی، استاد تاریخ علم و عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی دربارۀ بزرگداشت مقام علمی استاد سمیعی گیلانی است. دکتر معصومی‌همدانی در این یادداشت با اشاره به همه‌گیری بیمار کرونا و خانه‌نشینی، از تحصیل خود در رشتۀ مهندسی سخن می‌گوید و ورود به انتشارات فرانکلین و آشنایی با چند تن از استادان نام‌آشنا را از توفیقات زندگی علمی می‌داند. وی در ادامه به مقام علمی استاد احمد سمیعی گیلانی پرداخته است.

محمد دهقانی نیز در بخش دیگری از «فرهنگبان»، «ارمغان مینوی» را پیش‌روی علاقه‌مندان قرار داده و به ماجرای مینوی و مشیرالدوله در سال 1308 اشاره کرده است.

«نظرگاه» دیگر بخش این فصلنامه است. در این بخش نیز چهار یادداشت منتشر شده است. مهرداد رحیمی‌مقدم «انگارۀ ایران از دوران صفویه، برتری دودمانی و تفاخر شهری» نوشتۀ رودی مته را ترجمه کرده است. فرزاد مروجی در یادداشتی به «قطب زمین و آسمان: جستاری کوتاه دربارۀ تداوم فرهنگی ایران» اشاره کرده است. «بحث نامکرر در ترجمۀ شعر» نوشته‌ای از علی صلح‌جو است که در کنار ترجمه‌ای از سیدمحسن اسلامی با عنوان «علم چیست؟» نوشتۀ جورج اورول منتشر شده است.

خوانندگان فصلنامۀ «فرهنگبان» در ادامۀ مطالعۀ این نشریه و در بخش «تاریخ» مطلبی از کاوه بیات با عنوان «خروج سرنوشت‌ساز» را از نظر می‌گذرانند. حمید شوکت با مطلبی با نام «امیرپرویز پویان در یادها و باورها» و محمود حبیبی با ترجمه‌ای از ایی،ایچ.کار با عنوان «هارولد لسکی» مهمان این بخش از این فصلنامه هستند.

«زبان و ادبیات» و«داستان» عناوین دیگر این فصلنامه است. در این بخش‌ها مطالبی ازعبدالله کوثری، حسن میرعابدینی و دکتر محمدجعفر قنواتی به چاپ رسیده است. همچنین در بخش «داستان» نیز داستان‌هایی از غسان کنفانی و مائده مرتضوی منتشر شده است.

«ایران در جهان» و «بازتاب» دیگر بخش‌های «فرهنگبان» است. در این بخش‌ها به ترتیب یادداشت‌هایی از شهروز خنجری و امید طبیب‌زاده به چاپ رسیده است.

در ادامه معرفی و نقد چند کتاب و در بخش «یادبود» نیز یادداشت‌هایی در رثای استادان ادبیات و موسیقی منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند فصلنامۀ «فرهنگبان» را به قیمت 50 هزار تومان خریداری کنند.

مریم مرادخانی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612