پ

هشتاد و پنجمین محفل دوستانۀ میراث مکتوب

 

 

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، امروز چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، هشتاد و پنجمین محفل ماهانه و دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، موسوم به شوق دیدار، با حضور جمعی از اساتید و دوستداران فرهنگ ایران‌زمین، در سالن کتابخانۀ این مؤسسه برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، ضمن خوشامدگویی به حاضران از برگزاری جلسه این ماه به یاد مرحوم غلامرضا دبیران، از ادب‌دوستان و خادمان فرهنگ یزد، سخن گفت.

در ادامه کلیپی دربارۀ مرحوم دبیران (۱۳۶۵ـ۱۲۹۶) پخش شد و دکتر علی‌اکبر دبیران، فرزند آن مرحوم، ضمن اشاراتی به سخنان و اشعار وی، به بیان مطالبی دربارۀ اندیشه و ویژگی‌های شخصیتی او پرداخت.

همچنین دکتر ایرانی ترجمۀ منظوم مرحوم غلامرضا دبیران از کتاب الفیه ابن مالک را، که در سال ۱۳۷۶ با مقدمه دکتر مهدی محقق و با خوشنویسی خود آن مرحوم از سوی دفتر پژوهش‌های فرهنگی چاپ و منتشر شده است، معرفی کرد.

در بخش بعدی دکتر زامل سعیدی، دیپلمات و پژوهشگر علوم سیاسی، ضمن شرحی کوتاه از سیر فعالیت‌های خود، به معرفی کتابش با عنوان «زنبقی در مرداب» که در برگیرندۀ خاطرات نویسنده است، پرداخت.

در ادامه دکتر ایرانی با اشاره به اهدای چند کتاب چاپ شده در تاجیکستان از سوی آقای نظام‌الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران، که در جلسه حضور داشت از ایشان خواست که این کتابها را معرفی کنند. آقای زاهدی نیز ضمن توضیحاتی کوتاه دربارۀ کتاب‌های اهدایی که عبارت بودند از: کلیات حاجی محمدحسین کنگورتی، فرهنگ السامی فی الاسامی، الصیدنه فی الطب، دیوان فرزانه خجندی، و روزگار و آثار مهستی خجندی، گفت: اکثر کتاب‌های شعر و ادب اخیرا در تاجیکستان به دو خط فارسی و سیریلیک چاپ و منتشر می‌شود.

در بخشی دیگر از نشست دکتر ایرانی با اشاره به دو یادداشت از یادداشت‌های اخیر خود که به موضوع‌های وقف نسخه‌های خطی و دسترسی پژوهشگران به این نسخه‌ها اختصاص یافته، به ایجاد برخی موانع از سوی مراکز نگهداری نسخه‌ها بر سر راه پژوهشگران اشاره و از این موضوع گلایه کرد و خواستار تسهیل دسترسی به نسخ خطی شد.

وی همچنین با اشاره به طراحی و راه‌اندازی سایت جدید مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، گفت: سایت جدید که بر دامنه .com ایجاد شده، ضمن طراحی جدید از قابلیت‌های بیشتری نسبت به سایت پیشین برخوردار است و به طور خاص به عنوان مثال علاقه‌مندان می‌توانند از طریق آن به  فایل‌های صوتی و ویدئویی جلسات میراث مکتوب دسترسی پیدا کنند.

در ادامه جلسه دکتر حسین معصومی همدانی، از داوران جایزۀ ابوالحسن نجفی، به مناسبت معرفی برگزیدگان ششمین دورۀ این جایزه در هفتۀ گذشته، دربارۀ موضوع، روند برگزاری، آثار ارائه شده و برگزیدگان این جایزه توضیحاتی داد.

در بخش دیگری از این نشست دکتر ایرانی خانم دکتر روح‌انگیز کراچی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، را به عنوان یکی از میهمانان جدید این نشست معرفی کرد و دکتر کراچی نیز دقایقی دربارۀ فعالیت‌های علمی و آثار خود و به طور خاص کتاب «تاریخ شعر زنان» و موضوع زنان در ادب و فرهنگ فارسی و ایرانی سخن گفت.

نشست روز چهارشنبه ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در کتابخانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با گزارش دکتر مرتضی رضوانفر از سفرش به بنگلادش برای شناسایی کتیبه‌ها و مواریث فارسی و متأثر از فرهنگ ایرانی در آن اقلیم و چالش‌های این سفر ادامه یافت.

پس از آن احسان‌الله شکراللهی از فعالیت‌هایش در دورۀ حضور در مرکز تحقیقات زبان فارسی هند، مأموریت‌های این مرکز و وضعیت زبان فارسی در هند گزارش مختصری برای حاضران ارائه کرد.

پایان‌بخش هشتاد و پنجمین محفل دوستانه میراث مکتوب شعرخوانی استاد قدمعلی سرامی بود.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612