کد خبر:22718
پ
neshast-80-mahernia-b

هشتادمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب

هشتادمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب با عنوان « معرفي و بررسي كتاب دستور الجمهور» و همراه رونمايي از سرديس علامه محمد قزويني، با سخنراني استاد ايرج افشار ، دكتر محمدعلي موحد و دكتر محمود عابدي، روز دوشنبه 20 دي ماه 89 در اين مركز برگزار شد.

ميراث مكتوب- هشتادمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب با عنوان « معرفي و بررسي كتاب دستور الجمهور» و همراه رونمايي از سرديس علامه محمد قزويني، با سخنراني استاد ايرج افشار ، دكتر محمدعلي موحد و دكتر محمود عابدي، روز دوشنبه 20 دي ماه 89 در اين مركز برگزار شد.
در آغاز اين نشست كه با سالروز تاسيس مركز پژوهشي ميراث مكتوب، همزمان بود، دكتر اكبر ايراني از بزرگاني ياد كرد كه اين مركز را در پايه گذاري علمي همراهي كردند. به گفته وي اگر  كارهاي اين مركز از سري اول قوام و كيفيتي داشته، مرهون لطف و زحمات عزيزاني چون استاد مرحوم دانش پژوه، مرحوم شهيدي، مرحوم غفاري، مرحوم شيرواني و… استاد نوراني و دكتر امامي بوده است.
 مدير عامل مركز پژوهشي ميراث مكتوب، در ارتباط با تاخير در برگزاري اين نشست، گفت: قرار بود جلسه معرفي اين كتاب در حضور استاد شهريار عدل كه گيرنده اصلي دستور الجمهور از تاشكند بوده‌اند، كنار آرامگاه بايزيد در بسطام(سمنان) برگزار شود كه موفق نشديم، اما امروز افتخار داريم در حضور استاد ايرج افشار مصحح اين اثر و اساتيد گرانقدر حوزه تصحيح متون ،‌اين نشست را برگزار كنيم.

سخنران آغازين اين نشست، استاد ايرج افشار بود كه به معرفي و بررسي كتاب دستور الجمهور پرداخت و افزود: تصور مي كنم، چند قسمت از اين كتاب، از نظر بيان مقالات و اقوال نه متني و اقوال بايزيد، محتاج رساله هايي است كه مكشوف تر از اين باشد كه هست و به نمونه هايي در اين خصوص اشاره كرد.
در ادامه، دكتر محمدعلي موحد تاكيد كرد كه دستور الجمهور، مناقب نامه است و مناقب نويسي اصولا با تاريخ نويسي فرق مي كند و افزود: كوشش تاريخ نگار در جهت كشف وقايع و ثبت واقعيات است، پيدا كردن موردي كه در يك زمان و مكان تاريخي  به وقوع پيوسته است. تاريخ نگار وقايعي را كه با تاريخ هاي او وفق ندهد، طرد مي كند و دور مي اندازد. كار مناقب نويس بر محوريت شخصيت فرد مورد نظر او و اسوه پردازي و قديس پردازي او، نشات مي گيرد.
وي همچنين راجع به كتاب دستور الجمهور و محتواي آن، سيستم و روش مولف، نكاتي را يادآور شد و توضيحاتي را درباره‌ مطالب آن بيان كرد.
آخرين سخنران نشست، دكتر محمود عابدي بود كه اعتقاد داشت خلاصه مطالبي از كتاب، از نظر سنديت و نوع روايات، نقص هايي دارد.
وي در ادامه به تجليل از دكتر شفيعي و استاد افشار پرداخت و گفت: كتاب ارجمندي را دو استاد،‌ دو شخصيت فرهنگي، دو بزرگ و دو شخصيتي كه اگر مجموعه كارهاي آنان را جمع و از كتابخانه ها برداريم، نقص و نقصاني بر كتابخانه مي ماند، به يادگار گذاشته اند كه متن را دكتر شفيعي تصحيح كرده واستاد افشار با كمال امانت، همه آرا و نظرات ايشان را ذكر كرده اند.

پايان بخش هشتادمين نشست تخصصي مركز پژوهشي ميراث مكتوب، رونمايي از سرديس علامه محمد قزويني بود كه توسط استاد افشار و دكتر موحد انجام شد.
در جريان رونمايي از اين سرديس از استاد جمشيد ماهرنيا خالق اثر، تقدير و لوح يادبودي به وي اهدا شد.گفتني است سرديس علامه محمد قزويني از روي عكسي از ايشان تهيه و پس از چند مرحله قالب سازي با خمير فايبر گلاس و روكشي از پتينه برنزي خلق شده و وزن تقريبي اين مجسمه 8 كيلوگرم است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612