کد خبر:7342
پ
didar

نگهداری بیش از پنج هزار نسخ خطی به زبان فارسی در کتابخانۀ سلمانیه

عمر کوزگون رئیس کتابخانۀ سلیمانیه در دیدار با محققان نسخ خطی و میراث مکتوب كشورمان با اشاره به قدیمی‌ترین نسخ خطی در کتابخانۀ سلیمانیه گفت: بیش از پنج هزار نسخ خطی به زبان فارسی در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

میراث مکتوب – عمر کوزگون رئیس کتابخانۀ سلیمانیه در دیدار با محققان نسخ خطی و میراث مکتوب كشورمان با اشاره به قدیمی‌ترین نسخ خطی در کتابخانۀ سلیمانیه گفت: بیش از پنج هزار نسخ خطی به زبان فارسی در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

عمر کوزگون، ضمن تشریح فعالیت‌های این كتابخانه در دیدار با پژوهشگران و محققان نسخ خطی و میراث مکتوب كشورمان، گفت: در حال حاضر، بیش از 100 مجموعه و 100 هزار جلد كتاب در كتابخانۀ سلیمانیه نگهداری می‌شود. دستنویس‌های موجود در کتابخانۀ سلیمانیه در واقع مشتمل بر بیش از 131 مجموعه و کتابخانه است که 117 مجموعه آن مربوط به کتابخانه‌های مساجد و جامع‌های مختلف است.

وی ادامه داد: قدیمی‌ترین نسخ خطی در این کتابخانه به سال 1380 هجری قمری برمی‌گردد؛ پراکندگی نسخ خطی این کتابخانه شامل 70 درصد به زبان عربی، 25 درصد ترکی عثمانی و 5 درصد به زبان فارسی است.

کوزگون در پایان سخنانش یادآور شد: بیش از پنج هزار نسخ خطی به زبان فارسی در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی ایران در استانبول نیز هدف از سفر محققان را مذاکره با مراکز و کتابخانه‌های استانبول برای همکاری‌های مشترک بیان كرد.

اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، ضمن ارائه گزارشی از اهم فعالیت‌های این مركز، گفت: میراث مکتوب معنوی در جمهوری اسلامی ایران، تاکنون 300 عنوان نسخ خطی منتشر کرده که سهم بالایی ار این افتخار متعلق به کتابخانۀ سلیمانیه است.

وی همچنین به خدمات درخشان کتابخانه سلیمانیه در آرشیو و در دسترس قرار دادن نسخ بی‌نظیر خطی به محققان اشاره و از متولیان امر قدردانی و تشکر كرد.

علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب نیز با اشاره به جایگاه نسخ خطی در تاریخ و تمدن کشورها، گزارشی از فعالیت‌های شهر کتاب در جمهوری اسلامی ایران ا ارائه و خواستار همکاری مشترك با کتابخانه سلیمانیه شد.

بر اساس این گزارش، این دیدار همراه با اهدای هدایایی به رسم یادبود از سوی رئیس کتابخانه سلیمانیه به پژوهشگران و محققان پایان یافت.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612