کد خبر:8248
پ
tarikhfarmosh

نگاهی به چهارده سال سلطنت یعقوب آق قویونلو

کتاب تاریخ فراموش شده نگاهی دارد به شرایط اجتماعی و سیاسی چهارده سال سلطنت یعقوب آق قویونلو .

میراث مکتوب – کتاب تاریخ فراموش شده نگاهی دارد به شرایط اجتماعی و سیاسی چهارده سال سلطنت یعقوب آق قویونلو.

آق قویونلوها بر تمام ایران (به جز خراسان) و بخش هایی از آناتولی شرقی و بین النهرین فرمان می راندند. در این تحقیق هرجا از ایران یاد می شود منظور تمامی این محدودۀ جغرافیایی است که در زمان یعقوب تحت اختیار او بوده است.

در این تحقیق گاه مخاطب به اصطلاحات مختلفی در حوزۀ مناصب و تشکیلات حکومتی مانند «ایناقان» و «بکاولان» در مناصب و درجات نظامی و لشکری مانند «تواجیان» و «چرخه چیان» و در حوزۀ امور اجتماعی یا فرهنگی مانند «ماروی» و «سلامی» و «ساچق» و نهایتاً در حوزۀ مسائل اقتصادی از جمله مالیات ها، مانند «الاغ» یا «الام» و «علفه» و «علوفه» بر می خورد که بیشتر از دورۀ ایلخانان متداول شده بود.

به گفتۀ مؤلف این اصطلاحات به سبب عدم کاربرد، برای خوانندۀ امروزی، ناآشنا و نامأنوس است به همین سبب سعی بر این بوده که تمامی اصطلاحات در جای خود داخل متن توضیح داده شود، و چنانچه امکان این توضیح اضافه در متن وجود نداشت تا حد امکان، در پانویس همان صفحه توضیح لازم ارائه شده است.

نکتۀ دیگر اینکه در منابع این دوره به ویژه در تاریخ عالم آرای امینی، از القابی مانند صاحب قران برای حسن بیگ و از حضرت اعلی ، یعقوب پادشاه و سلطان یعقوب برای یعقوب استفاده شده است.

ساختارهای قدرت، تشکیلات حکومتی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی، دیدگاه های مذهبی، جایگاه صفویان، فعالیت های فرهنگی و تغییرات عمده و شرایط زندگی مردم از جمله موضوعاتی است که در کتاب به آن پرداخته شده است.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

مسائل جانشینی پس از حسن بیگ

تاریخ سیاسی دورۀ سلطان یعقوب

سیاست خارجی

ساختار قدرت و تشکیلات حکومتی

اوضاع اقتصادی

اوضاع اجتماعی

مذهب و تصوف

اوضاع فرهنگی

نتیجۀ پژوهش

سیدحسین زاده، هدی، تاریخ فراموش شدۀ ایران در دورۀ سلطان یعقوب آق قویونلو، تهران، نشر تاریخ ایران، 460 صفحه، قطع: رقعی،بها: 300000 ریال، 1394.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612