کد خبر:6540
پ
soda

نگاهی به مقالۀ علم و سودا

«علم و سودا» یادداشت سردبیر مجلۀ میراث علمی اسلام و ایران و از پژوهشگران پیشگام تدوین تاریخ علم در ایران و جهان اسلام است.

میراث مکتوب – «علم و سودا» یادداشت سردبیر مجلۀ میراث علمی اسلام و ایران و از پژوهشگران پیشگام تدوین تاریخ علم در ایران و جهان اسلام است. او، در نگارش این یادداشت، ضمن تکیه بر تجارب خود نشأت یافته از سال ها حضور در عرصۀ پژوهش، تا حدی به مقالۀ «سودازدگان دانش» نوشتۀ مارتین گاردنِر نظر داشته که ترجمۀ خود اوست. با این همه، یادداشت اساساً تراوش ذوق سلیم اوست.

نویسنده نخست به مزایای پرداختن به پژوهش و کار علمی اشاره می کند که «افزایش توان فرد در تحلیل و تدبیر امور زندگی»، دستیابی به لذت حاصل از کشف حقیقت» و «ایجاد روحیۀ بی نیازی و سازگاری و سرافرازی در پژوهشگر» است. او، سپس به تأثیر نظام اخلاقی ارسطویی، رعایت اعتدال را حتی در مطلوب ترین فضیلت ها از اوجب واجبات شمرده است.

در این مقاله از سه گروه علاقه مند و فعال در حوزۀ پژوهش سخن رفته است.

ادامۀ این نوشتار به قلم افسانه منفرد که در شمارۀ 53 نامۀ فرهنگستان (دورۀ 14، ش 1، پاییز 1393) منتشر شده است اینجا بخوانید.

متن یادداشت دکتر محمد باقری در دوفصلنامۀ میراث علمی اسلام و ایران را اینجا بخوانید.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612