کد خبر:3859
پ
adaffarsidarhend-m

نگاهی به تاریخ ادب فارسی در هند

زبان فارسی در بیرون از محدودهٔ جغرافیایی ایران هواداران و علاقه‌مندان زیادی دارد که در این میان، مردم شبه‌قاره از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند

میراث مکتوب – زبان فارسی در بیرون از محدودهٔ جغرافیایی ایران هواداران و علاقه‌مندان زیادی دارد که در این میان، مردم شبه‌قاره از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

بسیاری از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دربارهٔ ایران و فرهنگ آن، پیش از همه جا، در هندوستان آغاز شده است. از جمله می‌توان از تألیف کهن‌ترین تذکرۀ فارسی در شبه‌قاره، یعنی لباب‌الالباب، و یا از چاپ نخستینِ شاهنامه در این منطقه یاد کرد. اما به‌رغم این پیشینۀ درخشان در زمینۀ شکل‌گیری و توسعۀ زبان فارسی در شبه‌قاره، تا کنون چنان‌که باید، بررسی‌های شایسته‌ای انجام نگرفته است. البته ناگفته نماند که در دانشگاه‌های هند، مخصوصاً در دانشگاه دهلی، پایان‌نامه‌هایی زیر نظر استادان زبان فارسی فراهم و گاه چاپ شده‌اند که در آن‌ها مسئله را از نظر زمانی و مکانی به طور مقطعی مورد بررسی قرار داده‌اند.

در مجموعهٔ حاضر در باب موضوعات متنوعی در حوزهٔ زبان و ادب فارسی در شبه‌قاره و در دوره‌های تاریخی این سرزمین بحث شده است که مجموعاً در ۹ بخش کلی طبقه‌بندی شده‌اند. فهرست این بخش‌ها بدین قرار است: ۱٫ نخستین شاعران فارسی‌گوی هند (ویژگی‌های شعر غزنوی)؛ ۲٫ غوریان یا آل شَنْسَب (وضع اجتماعی و ادبی در عهد غوریان، شاعران عهد غوریان، نویسندگان عهد غوریان)؛ ۳٫ ممالیک یا سلاطین هند (اوضاع ادبی و فرهنگی در عهد ممالیک، شعرای عهد ممالیک، نویسندگان عهد ممالیک)؛ ۴٫ خلجیان (اوضاع ادبی و اجتماعی در عهد خلجیان، شاعران و نویسندگان عهد خلجیان)؛ ۵٫ تغلقیان (حکومت‌های دیگر در عهد تغلقیان، زندگی اجتماعی در عهد تغلقیان، شاعران عهد تغلق، علما و صوفیان عهد تغلق، نثر فارسی و نثرنویسان در عهد تغلق)؛ ۶٫ سادات‌ها یا سیّدها (لودیان شاعران عهد سادات و لودی، نویسندگان عصر سادات و لودیان چند کتاب در لغت و موسیقی و طب)؛ ۷٫ افغانان (شاعران و نویسندگان این عهد)؛ ۸٫ نگاهی به تصوف اسلامی در هند (صوفیان هند)؛ ۹٫ گورکانیان هند ـ بابر (اوضاع ادب در عصر بابر، علما و مشایخ عهد بابر، شاعران عهد بابر، هنرمندان عصر بابر، اضاع ادبی در عهد همایون، علما و مشایخ دورۀ همایون، شاعران دربار همایون، جلال‌الدین محمد اکبر، اوضاع ادبی و اجتماعی در عهد اکبر، علمای دربار اکبر، کتاب‌های متفرقۀ تاریخی دورۀ اکبر و…). فهرست منابع و اعلام بخش پایانی این کتاب را تشکیل می‌دهد.

کتاب نگاهی به تاریخ ادب فارسی در هند نوشتهٔ دکتر توفیق هاشم‌پور سبحانی است که شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی آن را در ۷۲۴صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، به بهای ۲۰۰۰۰۰ ریال منتشر کرده است.

 

منبع: میراث مکتوب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612