کد خبر:5369
پ
tafsirneishabori

نیشابوری و تفسیر غرائب القرآن

کتاب نیشابوری و تفسیر غرائب القرآن به قلم حسین محمدخانی، یکی از تفسیرهای عرفانی قرآن را با زبانی ساده و روان معرفی و بررسی کرده است

ميراث مكتوب – کتاب نیشابوری و تفسیر غرائب القرآن به قلم حسین محمدخانی، یکی از تفسیرهای عرفانی قرآن را با زبانی ساده و روان معرفی و بررسی کرده است.

کتاب «نیشابوری و تفسیر غرائب‌القرآن» در چهار فصل ابتدا به معرفی شخصیت و آثار محمدبن حسن‌بن نیشابوری، از عالمان برجسته اسلام پرداخته و سپس تفسیر غرائب‌القرآن را که به قلم این دانشمند اسلامی نگاشته شده است، به صورت اجمالی معرفی کرده و پس از آن مسایل فقهی در تفسیر غرائب را شرح و بررسی کرده است.

محمدخانی پس از معرفی صاحب اثر، به بیان نظریات نیشابوری در زمینه‌های مختلف فقهی، کلامی، طبیعیات، اهل‌بیت(ع)، مسایل ادبی و بلاغی و اسرائیلیات پرداخته و سپس تاویلات نیشابوری را آورده است. یکی از ویژگی‌های تفسیر نیشابوری، تاویلات قرآن است که به جهت همین تاویلات، این تفسیر را تفسیری عرفانی نام نهاده‌اند.

کتاب «غرائب‌القرآن و رغائب‌الفرقان» اثری در تفسیر قرآن است که نویسنده آن تلاش دارد دایر‌ه‌المعارفی از علوم قرآنی و اسلامی را ارایه دهد. از این رو، این کتاب را تفسیری جامع دانسته‌اند. در این تفسیر وجهه کلامی عرفانی، غالب است و نویسنده به دور از تعصب، مباحث کلامی را بیان کرده و در برخی موارد دیدگاه خود را نیز آورده است.

توحید ذاتی، صفاتی و افعالی، از جمله مباحث کلامی است که در مناقشات کلامی مطرح‌شده بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این مباحث در اندیشه‌های نیشابوری نمود خاصی دارد و از ابعاد گوناگون به آن پرداخته شده است.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «یکی از مفصل‌ترین تفسیرهای نیشابوری، تفسیر سوره حمد است. این سوره از جهات گوناگون مباحث لفظی، فقهی کلامی، لطائف سوره و نیز وجه تسمیه سوره به نام فاتحة‌الکتاب، ام‌الکتاب و سبع‌المثانی مورد توجه مولف قرار گرفته است.»

کتاب نیشابوری و تفسیر غرائب القرآن به قلم حسین محمدخانی زير نظر اكبر ثقفیان و علی اوجبی در شمارگان هزار نسخه در 143 صفحه به بهای 65 هزار ریال برای نخستین بار از سوی انتشارات خانه کتاب در سال 1393 منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612