کد خبر:1725
پ
Noor-al-oyoun-m

نورالعیون، اولین کتاب فارسی در چشم پزشکی

کتاب نورالعیون ، تألیف ابوروح محمد بن منصور بن ابی‌عبدالله بن منصور جرجانی یمانی، معروف به «زرین‌دست» و «معالج»، پزشک دربار ملکشاه سلجوقی (ﺣﮑ: ۴۶۵-۴۸۵ ق.)، اولین کتاب فارسی در چشم پزشکی شناخته شده است.

میراث مکتوب- کتاب نورالعیون ، تألیف ابوروح محمد بن منصور بن ابی‌عبدالله بن منصور جرجانی یمانی، معروف به «زرین‌دست» و «معالج»، پزشک دربار ملکشاه سلجوقی (ﺣﮑ: ۴۶۵-۴۸۵ ق.) است. این کتاب تا به حال اولین کتاب فارسی در چشم پزشکی شناخته شده که در سال ۴۸۰ ق. تألیف آن به پایان رسیده و به ملکشاه اهدا گردیده است.
کتاب در ده مقاله ترتیب یافته و اطلاعات آن شالوده دانش پیشینیان در این فن است، به اضافه آنچه مؤلف تجارب و یافته‌های خود را بدان افزوده و کتاب را همچون حنین بن اسحاق به صورت سؤال و جواب طرح‌ریزی نموده و به هدف آموزش این فن، خطاب به فرزندش نگاشته است. از مهمترین مباحث کتاب، مقاله هفتم آن است که در آن به روش‌های جرّاحی چشم پرداخته و بیماری‌های قابل علاج با جراحی و شیوه و ابزار و آلات جراحی هر یک را توضیح می‌دهد.
کتاب نورالعیون ، را مرکز پژوهشی میراث مکتوب با همکاری انتشارات سفیر اردهال منتشر کرده است.

نورالعیون ، تألیف: ابوروح محمد بن منصور بن ابی عبدالله جُرجانی یمانی (زرّین‌دست) (سده پنجم هجری)، مقدمه و تصحیح: یوسف بیگ‌باباپور، زیر نظر: مهدی محقق، موضوع: علوم و فنون، شمارگان: ۵۰۰ نسخه، بها: ۴۲۰۰۰ تومان

نظر کاربر: حرکت بسیار شایسته ی استاد را پاس می داریم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612