کد خبر:13077
پ
emem20reza_0

نمایش اولین سنگ مرقد امام رضا(ع)

اولین سنگ مرقد مطهر امام هشتم(ع) که در قرن ششم هجری حجاری شده، در موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.

میراث مکتوب- معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی از نمایش نخستین سنگ ‌مرقد مطهر امام رضا(ع) در ابعاد 30 در 40 سانتی‌متر در گنجینۀ تاریخ حرم رضوی موزۀ آستان قدس رضوی خبر داد.

مهدی قیصری‌نیک با بیان این‌که این گنجینه به نمایش اشیایی مرتبط با حرم مطهر امام رضا(ع) اختصاص دارد، افزود: اولین سنگ مرقد مطهر رضوی در سال 516 هجری قمری به وسیلۀ عبدالله بن احمد قره با نهایت ظرافت از سنگ صابونی حجاری شده و شامل یک متن محرابی‌شکل در وسط و دو کتیبۀ دیگر در حاشیه به خط کوفی برجسته است.

وی اضافه کرد: کتیبه‌ای باریک به خط نسخ، قسمت محرابی را در بر گرفته و لچکی‌های بین قسمت فوقانی محرابی و کتیبه‌های حاشیه، به شاخ و برگ‌های اسلیمی مزین شده است.

قیصری‌نیک به شرح کتیبه‌های این سنگ مطهر پرداخت و گفت: کتیبۀ اول حاشیه از پایین گوشۀ سمت راست سنگ شروع و پس از گردش در سه طرف آن، به گوشۀ سمت چپش ختم و چنین خوانده می‌شود: «بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و علی و محمد و جعفر و موسی و علی و محمد و علی و الحسن و القائم الحجه».

وی ادامه داد: کتیبۀ دوم حاشیه، پس از اولی و به موازات آن قرار دارد و دربردارندۀ آیۀ 55 از سورۀ مائده است و کتیبۀ سوم به خط نسخ، قسمت محرابی‌شکل متن را احاطه کرده و حاوی نام بانی بناست.

قیصری‌نیک در پایان تصریح کرد: متن اصلی سنگ، در وسط و به شکل محراب و در بردارندۀ مطالبی دربارۀ محل نصب و سنگ و تاریخ آن است و کتیبۀ پایین سنگ حاوی نام سازندۀ آن به این عبارت «عمل عبدالله بن احمد قره» است.

گنجینۀ تاریخ حرم رضوی در حال حاضر با بیش از یک هزار متر فضای نمایشی، مجموعه‌ای ارزشمند از اشیای تاریخی و فرهنگی و هنری مانند ضریح‌های طلا و نقره و فولاد، کتیبه‌های طلای حرم مطهر، درب‌های چوبی، درب‌های طلا و نقره، محراب‌های زرین‌فام، پنجرۀ فولاد حرم مطهر، ظروف شستشوی ضریح مطهر، ابریق‌ها و آفتابه‌لگن‌های مورد استفاده در کشیک‌خانه و دفاتر حرم مطهر، انواع زیارت‌نامه‌ها، وسایل روشنایی، قفل‌ها و عکس‌های تاریخی مربوط به اماکن متبرکۀ رضوی را در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار داده است.

منبع: پایگاه کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612