کد خبر:35705
پ
نقش-جامی-در-گسترش-سنت-عرفانی-ابن_عربی ۲

نقش جامی در گسترش سنّت عرفانی ابن عربی

دو نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره جامی با موضوع «نقش جامی در گسترش سنّت عرفانی ابن عربی» و با سخنرانی محمدرضا موحدی برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- عبدالرحمان جامی با وقوف بر سنت‌های مختلف فکری در تصوّف (از مکتب زاهدانه‌ی بغداد تا شیوه‌ی عاشقانه‌ی خراسان و عرفانِ هستی‌شناسانه‌ی مغرب اسلامی)، گرایش بیشتری به فراورده‌های فکری ابن عربی داشت و بسی بیش از هم‌عصران خود در توضیح و بسط مبانی «وحدت وجود» قلم زد. جامی افزون بر اینکه بُن‌مایه‌های «فتوحات مکّیه» را در ذهن و ضمیر خود جای داده و بسیاری از قصص و حکایات موجود در منظومه‌هایش را، به‌ویژه درسلسله‌الذهب، سبحه‌الابرار و تحفه‌الاحرار، از فتوحات برگرفته بود، تلاشی مضاعف نیز در تبیین و تفهیم «فصوص الحکم» به خرج داد. او علاوه بر شرحی تفصیلی بر اصل فصوص، نسخه‌ی خلاصه شده‌ی آن یعنی «نقش الفصوص» را با عنوان «نقدالنصوص»، شرح کرد و در شرح رباعیات، تمام توانِ شاعری خود را در پردازش و برگردان فارسیِ اندیشه‌های ابن عربی، به کار گرفت. جامی همچنین «لمعات عراقی» را که بخشی از آموزه‌های عراقی از صدر‌الدین قونوی بوده با عنوان «اشعه اللمعات» توضیح داده و این روش را در رساله‌هایی چون «لوامع» در شرح خمریه‌ی ابن فارض و «لوایح» ادامه داده است.
هفتمین و هشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌‌ی جامی در روزهای چهارشنبه ۱۰ و ۱۷ آبان ساعت ۱۶ به «نقش جامی در گسترش سنّت عرفانی ابن عربی» اختصاص دارد که با حضور دکتر محمدرضا موحدی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

نقش جامی در گسترش سنّت عرفانی ابن عربی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612