کد خبر:35784
پ
D1738703T13468362(web)(web)(b)

نفس‌شناسی ابن‌سینا در «شب‌های فرهنگ»

در برنامه رادیویی «شب‌های فرهنگ» سخنان غلامحسین ابراهیمی دینانی در گفتگو با اسماعیل منصوری لاریجانی درباره علم النفس در اندیشه‌های ابوعلی سینا پخش می‌شود.

میراث مکتوب- در برنامه رادیویی «شب‌های فرهنگ» سخنان دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در گفتگو با اسماعیل منصوری لاریجانی درباره علم النفس در اندیشه‌های ابوعلی سینا پخش می‌شود.

شیخ الرئیس اختلاف قوای نفس را که منشأ افعال متغایرند نوعی و صنفی دانسته و در مباحث وحدت و تجرد نفس، نفس را واجد تمامی این قوا و منشأ واحد غیرجسمانی جمیع قوا شمرده و قوا را فروع و استعداد نفس دانسته است. وی در اشاره ارزشمندی در کتاب النبات، قوای نفس را به جای فروع و اجزا، شئون نفس خوانده است.

او به نفس فلکی، نفس نباتی، نفس حیوانی و در درجه آخر به نفس انسانی قائل است. ابن سینا پس از سعی وافی در اثبات وجود نفس و تعریف هر یک از اقسام آن، به این نکته اشاره می‌کند که نفس جوهری است واحد که دارای قوای مختلف بوده و افعال مختلف دارد. پس از آن، به بیان قوای نفس می‌پردازد و نفوس را بتدریج که موجودات طریق کمال می‌پیمایند، دارای قوای بیشتر و کاملتر می‌داند.

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، چهره نام‌آشنایی برای عموم و خصوصا علاقه‌مندان حکمت و فلسفه است.

برنامه «شب‌های فرهنگ» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که با موضوع میراث فرهنگی، تاریخ عرفان، تاریخ ایران و تاریخ فلسفه اسلامی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

این برنامه را به تهیه‌کنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

منبع: رادیو فرهنگ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612