کد خبر:22074
پ
D986D8B8D8A7D985DB8C202

نظامی شعر تمثیلی را به تکامل رساند

نظامی شاعری است که تا پایان قرن ششم توانست شعر تمثیلی را در زبان فارسی به تکامل برساند.

میراث مکتوب- مصطفی مرزبان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، به مناسبت ۲۱ اسفندماه سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی اظهار کرد: حکیم نظامی شخصیتی فقیه و ادیب داشت و شاعر، ریاضی‌دان و منجمی توانا بوده که منظومه آثار و اندیشه‌های او تأثیری عمیق بر شعر و ادب فارسی و شاعران پارسی‌گوی بر جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه نظامی از آن دسته شاعرانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد یا تکمیل سبک و روش خاصی دست یابد، تأثیر نظامی بر همه کشورهای فارسی زبان را موضوعی شناخته شده دانست و گفت: توانمندی و جایگاه بالای نظامی در ادبیات، از او در شبه قاره هند، تاتارستان، ترکستان و عثمانی و در پهنه ایران فرهنگی چهره‌ای شاخص ساخته و ایرانشناسان را چه در گذشته و چه در حال مجذوب کرده است.

مرزبان با تاکید بر اینکه در سبک نظامی گنجوی زندگی عامه‌ مردم به تصویر درآمده و آیینه‌ای ساخته است که هرکس خود و زندگی خویش را در آن می‌بیند که این تصویر در واقع حقیقی و به دور از شمایی مجازی و سمبلیک است، افزود: نظامی تنها شاعری است که تا پایان قرن ششم توانست این نوع از شعر یعنی شعر تمثیلی را در زبان فارسی به تکامل برساند. حکمتی که در آثار او می‌بینیم، همان حکمت ایرانی است که دنباله حرکت فردوسی، یا همان حکمت اشراقی است.

وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از ادبیات منظوم ایرانی، تقلیدی از سبک نظامی است، امیر خسرو دهلوی، خاقانی، عبدالرحمن جامی و هلالی جغتایی مهم‌ترین تاثیر پذیرفتگان از نظامی گنجوی هستند، اما تاثیر اشعار او فراتر از تاثیر  بر فرهنگ و ادبیات فارسی، کردی و زبان پشتو است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در حال حاضر از لیلی و مجنون نظامی ترجمه‌هایی به زبان‌های روسی، انگلیسی، ارمنی، آلمانی و فرانسوی وجود دارد، همچنین، رستم علی اف تمامی خمسه نظامی را به زبان روسی ترجمه کرده است.

وی با اشاره به گفته منتقدین ادبی، بیان کرد: بسیاری از شاعران ترک از نظامی گنجوی برای خلق آثار ادبی خود، الهام گرفته‌اند و با تقلید از منظومه لیلی و مجنون، مثنوی‌های گوناگونی را سروده اند که یکی از این شاعران، محمد فضولی نام دارد.

مرزبان تصریح کرد: جایگاه نظامی باعث شده است که آثار فراوانی پیرامون شخصیت وی خلق شود، آوردن اشعار نظامی در کتب درسی، نام گذاری میادین و کوچه ها، همایش ها، بزرگداشت و چاپ تصویر نظامی بر روی اسکناس، تولید برنامه های رادیویی وتلویزیونی و… نشان از جایگاه والای این شاعر برجسته ایرانی دارد.

وی اظهار کرد: نظامی منتسب به شهرستان تفرش در استان مرکزی است و در واقع زادگاه وی که در روستای طاد شهرستان تفرش قرار دارد یکی از آثار ملی ثبت شده ایران به شمار می رود که قدمت آن مربوط به دوره اسلامی است و در تاریخ هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ به شماره ثبت ۲۵۰۰۰ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

مرزبان با بیان اینکه استان مرکزی دارای جاذبه های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری است و زادگاه نظامی گنجوی شهرستان تفرش یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان به شمار می رود، گفت: روستای طاد در سال ۹۵ به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شد، این منطقه دارای طبیعتی بکر وخوش آب و هواست، تمام کوچه‌های روستا سنگفرش و با عنوان مشاهیر تفرش نامگذاری شده است، این روستا در کنار خانه نظامی، دارای تکیه ای روباز است که این شاخصه باعث منحصر به فرد شدن این تکیه شده است و همین ویژگی منحصر به فرد روستا، برنامه های توسعه زیرساختی و اقامتی برای گردشگران را در دست پیگیری قرار داده است چراکه بطور میانگین سالانه بالاخص در ایام نوروز بیش از ۵ هزار گردشگر از روستای طاد بازدید می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی  با اشاره به اینکه جایگاه والای حکیم نظامی گنجوی و انتساب وی به شهرستان تفرش باعث شد که برگزاری همایشی به منظور نکوداشت وی در ۲۰ و ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰ در تهران و تفرش مدنظر قرار گیرد، گفت: به صورت رسمی، این همایش  اولین بزرگداشت حکیم نظامی به حساب می آید هرچند که این شاعر برجسته ایرانی شهرتی جهانی دارد و شاید در قالب چنین بزرگداشت هایی نتوان تمام شاخص های وی را برشمرد، اما این بزرگداشت ۱۹ اسفندماه در تالار وحدت تهران برگزار شد و امروز، ۲۱ اسفندماه در شهر تفرش برگزار می شود و همزمان پلاک کوبی خانه حکیم که اخیرا به صورت کامل مرمت آن به اتمام رسید توسط یونسکو انجام می گیرد.

منبع: ایسنا

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612