کد خبر:34129
پ
۱۶۸- selk ol aljavaher-2

نشست «سیر فرهنگ‌نویسی منظوم در ایران» برگزار می‌شود

یکصد و شصت و نهمین نشست تخصصی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با موضوع «سیر فرهنگ‌نویسی منظوم در ایران و رونمایی و نقد و بررسی کتاب سلک الجواهر» روز شنبه ۸ مهرماه برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، یکصد و شصت و هشتمین نشست تخصصی این مؤسسه با موضوع «سیر فرهنگ‌نویسی منظوم در ایران و رونمایی و نقد و بررسی کتاب سلک الجواهر» روز شنبه ۸ مهرماه برگزار می‌شود.

در این نشست حسن انوری، سرپرست تألیف فرهنگ بزرگ سخن و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی‌اشرف صادقی، زبان‌شناس و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مریم میرشمسی، فرهنگ‌نویس و مصحح، و رضا صادقی، پژوهشگر و مصحح سلک الجواهر، سخن خواهند گفت.

نشست «سیر فرهنگ‌نویسی منظوم در ایران و رونمایی و نقد و بررسی کتاب سلک الجواهر» روزشنبه ۸ مهرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به آدرس تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ ۱۱۸۲ (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد ۸ برگزار خواهد شد.

سلک الجواهر سرودۀ عبدالحمید اَنگوری (زنده در سال ۷۶۳ قمری)، که با تصحیح رضا صادقی و از سوی انتشارات مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به چاپ رسیده، اثر عبدالحمید شاعر پارسی‌گوی سدۀ هشتم هجری، محدّث، واعظ و لغت‌شناس، است. در دستنویس‌های این اثر از وی به اشکال مختلف انگوری، انکوری و انقُرَوی یاد شده که بر آنکارایی بودن او دلالت دارد.

سلک الجواهر فرهنگ منظوم عربی به فارسی است که وی به پیروی از نِصاب الصِبیان ابونصرفراهی برای نوآموزان و علاقه‌مندان زبان عربی و فارسی در آناتولی سروده است. این اثر در ۳۵ قطعه تنظیم شده که مشتمل بر ۵۸۵ بیت است که اغلب شرح و بیان لغت عربی به فارسی است. این گونه آثار نشان از رواج فرهنگ و ادب فارسی در مناطق ترک‌نشین و چندفرهنگی آناتولی دارد.

سیر فرهنگ نویسی منظوم در ایران و رونمایی از سلک الجواهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612