کد خبر:36377
پ
14020904- samiye laptop-2

نشست رونمایی و نقد و بررسی «رسالهٔ سَمّیّه (زهرشناسی)» برگزار می‌شود

نشست «رونمایی و نقد و بررسی رسالهٔ سَمّیّه (زهرشناسی)» روز دوشنبه 6 آذر 1402، در مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- نشست 170 مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با موضوع «رونمایی و نقد و بررسی رسالهٔ سَمّیّه (زهرشناسی)» با همکاری دانشکدهٔ طبّ ایرانیِ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران، بنیاد دائرةالمعارف اسلامی و پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

در این نشست ندا احمدی با موضوع «زندگی و کارنامهٔ علمی عمادالدین شیرازی»، مارال رمضانی با موضوع «بررسی رسالهٔ سمّیّه با علم زهرشناسی نوین»، محمد صدر با موضوع «تاریخچهٔ سم‌شناسی»، شمامه محمدی‌فر با موضوع «قارچ‌های دارویی، خوراکی و سمّی در رسالهٔ سمّیّه» و محمدابراهیم ذاکر با موضوع «معرفی رسالۀ سمّیّه» سخن خواهند گفت و مدیریت جلسه را نیز یونس کرامتی به عهده خواهد داشت.

«رسالۀ سَمّیّه (زهرشناسی)»، تألیف عمادالدین محمود شیرازی (سدۀ دهم هجری)، با مقدمه، تحقیق و تصحیح محمدابراهیم ذاکر از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب چاپ و منتشر شده است.

عمادالدین محمود شیرازی فرزند رکن‌الدین مسعود (ز:984ق) یکی از پزشکان پرنویس و به‌نام ایران‌زمین است که در یک برهۀ زمانی توانست سهم به‌سزایی در گسترش زبان پارسی داشته باشد. وی کتاب‌های بی‌شمار در دانش پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی به زبان پارسی نگاشت. او رسالۀ سَمّیّه (زهرشناسی) خود را به درخواست مرتضی قلی‌خان پرناک ترکمان فرمانروای مشهد در یک مقدمه و چهار باب نوشته، و در آن زهرهای خوراکی، آشامیدنی، مالیدنی، پوشیدنی و جز آن را به گستردگی شرح داده است. سخنی دربارۀ چگونگی راندن جانوران آسیب‌رسان، آزاردهنده و گزنده دارد. همچنین دربارۀ نیش‌زدن جانوران زهردار و درمان نیش‌زده‌شدگان گزارشی می‌دهد.

نشست «رونمایی و نقد و بررسی کتاب رسالهٔ سَمّیّه (زهرشناسی)» روز دوشنبه 6 آذر 1402، ساعت 15 تا 17، در مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب به آدرس تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان دانشگاه و خیابان ابوریحان، شمارهٔ ۱۱۸۲ (ساختمان فروردین)، طبقهٔ دوم، واحد ۸ برگزار خواهد شد.

رونمایی و نقد و بررسی «رسالهٔ سَمّیّه (زهرشناسی)

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612