کد خبر:15947
پ
WhatsApp20Image202021-03-1120at2012.10.15

نشست «به یاد عبدالعلی ادیب برومند» برگزار می‌شود

یکصد و چهل و هشتمین نشست مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، به یاد عبدالعلی ادیب برومند برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، یکصد و چهل و هشتمین نشست از سلسله نشست‌های این مؤسسه، به یاد عبدالعلی ادیب برومند برگزار خواهد شد.

اصغر دادبه، محمدرضا راشد محصل، حمیدرضا قلیچ‌خانی، امیربانو کریمی، میرجلال‌الدین کزازی، هومن یوسفدهی، پوراندخت برومند و اکبر ایرانی سخنرانان این نشست خواهند بود.

این سخنرانی‌ها به صورت ضبط شده در زمان نشست، یعنی ساعت 18 روز شنبه 23 اسفندماه 1399، در صفحۀ اینستاگرام مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به نشانی mirasmaktoob@ پخش خواهد شد.

عبدالعلی ادیب برومند (21 خرداد 1303 ـ 23 اسفند 1395)، فعالیت‌های ادبی خود اعم از نثر و نظم را در اواخر دوران دبیرستان شروع کرد و مقالاتش در روزنامه‌های دهۀ بیست مانند نوبهار (به مدیریت ملک الشعرا بهار)، روزنامه اصفهان و … منتشر می‌شد. ابتدا تخلص نهال را انتخاب کرد و سپس ادیب اصفهانی و بعد با اشارت استادانی مانند بهار به ادیب تغییر داد. برومند در ۱۳۲۷ به عضویت انجمن فرهنگستان به ریاست حسین سمیعی (ادیب السطنه) انتخاب شد.

اکثر اشعار ادیب برومند میهنی و سیاسی و ملی است که بیشتر آن‌ها در مجموعه‌ای با نام «حاصل هستی» به چاپ رسیده‌ است. پیش از این نیز مجموعه شعرهایی از وی به نام‌های «ناله‌های وطن»، «پیام آزادی»، «دردآشنا»، «سرود رهایی»، «راز پرواز»، «مثنوی اصفهان»، «روزگار دژم» و «پژواک ادب» به چاپ رسیده ‌است. تصحیح دیوان حافظ، تصحیح و بازنویسی داستان‌های رستم و اسفندیار، سیاوش و سودابه، به پیشگاه فردوسی، و تراز سخن از دیگر آثار اوست. او مقالات بسیاری در زمینۀ سبک نگارگری و همچنین نگارگران دوران قاجار نشر داده و مجموعۀ کلکسیون شخصی او به همراه توضیحات در مورد سبک‌های هنری دوران قاجار در کتاب نگارستان ادیب منتشر شده‌ است. برومند همچنین اولین کتاب در خصوص هنر قلمدان را نگاشته‌است.

ادیب برومند جزء معدود شعرای ایران زمین است که لقب «شاعر ملی» را از سوی مردم ایران دریافت کرده ‌است.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612