کد خبر:6065
پ
ketab_m

نشر شواهد النبوّة عبدالرمان جامی بر اساس یک نسخه معتبر در تاجیکستان

انتشارات جامی، برای نخستین بار رسالۀ شواهد النبوة این شاعر و حکیم و عارف را به تصحیح دکتر فخرالدین نصرالدین­اف به چاپ رساند.

میراث مکتوب – همزمان با تجلیل شیصدمین سالگرد مولود مبارک مولانا عبدالرحمن جامی، انتشارات ناشر شهر خجند با پشتیبانی مالی دانشگاه دولتی این شهر برای نخستین بار رسالۀ شواهد النبوة این شاعر و حکیم و عارف را به تصحیح دکتر فخرالدین نصرالدین­اف به چاپ رساند. تصحیح این کتاب بر اساس یکی از کهن ترین نسخه های شواهد النبوة که 10 سال پس از درگذشت مولانا جامی کتابت شده، انجام یافته است. این نسخه اکنون در خزینۀ نسخ خطی آکامی علوم جمهوری ازبکستان با شمارگان 1331 نگهداری می شود.

 

مصحح کتاب در مقدمۀ آن نوشته است که: «در تصحیح متن کتاب، برای رفع موارد ناخوانای نسخه که بر اثر کهنگی در آن دیده می شود، از چاپ سنگی کتاب (مطبعه نولکشور 1298) و چاپی افستی مکبة الحقیقة (اسلامبول 1415) نیز استفاده شده است.» فخرالدین نصرالدین­اف همچنین در پیشگفتار کتاب راجع به ده نسخۀ خطی دیگر اطلاع داده که اکثر این نسخ صاحب اعتبارند؛ از جمله 4 نسخه مذکور که با شمارگان 3279، 3277، 3283،3282 محفوظ بوده و در مرکز پژوهشی میراث مکتوب نگهداری می شوند. این نسخ نیز در زمان زنگانی مؤلف اثر کتابت شده اند.

نسخۀ مورد استفاده نصرالدین­اف از کهنترین نسخ کلیات جامی، شامل 38 اثر اوست که در خزینه نسخ خطی آکادمی علوم جمهوری ازبکستان نگهداری می شود. به اشارات مصحح در پیشگفتار کتاب، کتابت این نسخه به قلم محمد حسن شاه، کاتب هروی، متعلق بوده و از نسخه های معتبر آثار جامی به شمار می آید. به تأکید دکتر فخرالدین نصر الدین­اف در خزینه نسخه های خطی آکادمی علوم جمهوری ازبکستان، نسخه دیگری از این کتاب ماندگار جامی با شمارگان 4277 محفوظ است، که آن را خود جامی پس از شش سال تألیف در سال 891 ه.ق. کتابت نموده و بۀ نسخه مؤلف معروف است.

گفتنی است که کتاب شواهد النبوّة مولانا جامی از جمله آثاری در زبان فارسی است که در شرح و تفسیر دلایل و برهانات مربوط به نبوت پیامبر اکرم (ص) و تأکید بر صدق و راستی آن بزرگوار به قلم آمده است. از جمله دلایل ماندگاری و شهرت این کتاب وجود بیش از 100 نسخۀ خطی از آن در کتابخانه های سراسر جهان است.

معرفی کتاب از نورعلی نورزاد

تنظیم خبر: سهیلا یوسفی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612