کد خبر:2192
پ
soas-m

نشریه مطالعات قرآنی

نشریه مطالعات قرآنی مجله ای ست که هر دو سال یکبار و به دو زبان انتشار می یابد و هدفش ترغیب و تشویق مطالعات و تحقیقاتی ست که در ابعاد مختلف و از دیدگاه های گوناگون علمی در زمینه قرآن کریم در سراسر جهان انجام می گیرد.

میراث مکتوب- نشریه مطالعات قرآنی Journal of Qur’anic Studies مجله ای ست که هر دو سال یکبار و به دو زبان انتشار می یابد و هدفش ترغیب و تشویق مطالعات و تحقیقاتی ست که در ابعاد مختلف و از دیدگاه های گوناگون علمی در زمینه قرآن کریم در سراسر جهان انجام می گیرد. این نشریه مقالات خود را به هر دو زبان انگلیسی و عربی چاپ می کند تا به این وسیله فاصله میان محققان کشورهای اسلامی و پژوهشگران سرزمین های عربی را از میان بردارد. نشریه مطالعات قرآنی اساس کار خود را بر چاپ مقالاتی گذاشته است که مخصوص همین مجله نوشته شود و افزون بر آن بخشی را نیز به بررسی کتاب های تازه ای اختصاص داده است که در باره قرآن کریم، به یکی از زبان های مختلف رایج در جهان اسلام نوشته شده یا سازمان های انتشاراتی دانشگاهای غربی آنها را منتشر کرده باشند. بخش دیگر این مجله نامه ها و یادداشت هایی را چاپ می کند که قرآن پژوهان از گوشه و کنار گیتی می فرستند تا اخبار و اطلاعات مربوط به پژوهش ها تازه، طرح های نو، و تحولات جدیدی را که در این زمینه مطالعاتی رخ می دهد — از قبیل درس ها و کنفرانس های تازه، فعالیت های اینترنتی مرتبط با قرآن، سی دی هایی که در این باره انتشار می یابد، و دیگر موارد و موضوعات مورد علاقه خود را با همفکران و همکارانشان در میان بگذارند.
سر دبیری آخرین شماره نشریه مطالعات قرآنی را که اکنون در دسترس قرار دارد، اندره ریپین Andrew Rippin برعهده داشته و مقدمه خود را در باره عنوان کلی این شماره یعنی “پژوهش های دانشمندان اروپایی و آمریکایی در باره قرآن و تفسیر” نوشته است. عنوان تنها مقاله عربی آن به قلم صلاح الدین زرال چنین است:
“الدراسه الدلالیه التطبیقیه فی القرآن مدخلا للتأویل إیزوتسو نموذجا
ولید أ. صالح: الترجمه العربیه لکتاب أجنتس جولدتسیهر “المذهب الإسلامیه فی تفسیر القرآن” وأثرها فی الدراسات الإسلامیه.” دیگر مقالات آن به زبان انگلیسی شرح است:
– “تاثیر پژوهش های قرآنی غربیان در ترکیه” نوشته محمد عاکف کوچ Mehmet Akif Koç ؛
– “پژوهش های قرآنی امروزدر ایران و پیوند با آن با پژوهش های قرآنی در غرب” نوشته مرتضی کریمی نیا؛
– “استقبال از تحقیقات قرآنی تشیهیکو ایزوتسو در جهان اسلام: با التفات خاص به مطالعات قرآنی دانشمندان ترکیه” نوشته اسماعیل البیرق İsmail Albayrak
– “قرآن پژوهی ایزوتسو از نگاه یک عرب،” نوشته عیسی العاکوب Eisa Al-Akoub
آدرس پستی، سایت اینترنتی نشریه مطالعات قرآنی به شرح زیر است:

Journal of Qur’anic Studies
Centre of Islamic Studies
SOAS, Thornhaugh Street
Russell Square
London WC1H 0XG

jqs@soas.ac.uk
http://www.euppublishing.com/journal/jqs

گفتنی آن که این نشریه را چاپخانه دانشگاه ادینبوروEdinburgh University Press برای مرکز مطالعات اسلامیCentre for Islamic Studies چاپ و منتشر می سازد. مرکز مطالعات اسلامی در سال ۱۹۹۵ در مدرسه مطالعات شرقی و افریقایی School of Oriental and African Studies وابسته به دانشگاه لندن به وجود آمد و می توان از طریق آدرس های زیر با آن تماس گرفت:

Fax:
+۴۴(۰)۲۰ ۷۸۹۸ ۴۳۷۹
E-mail:
cis@soas.ac.uk

معرفی نشریه از حسن لاهوتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612